02/2012

21 dsc 2897
Karin Klaus

Pärnu laevaremonditehases seisab kaunis kahemastiline kuunar Jenny Kruse, Eesti esimene misjonilaev, mis suvel purjed heiskab ja hea sõnumiga merele purjetab.

1944. aastal ehitatud Jenny Kruse on merd kündnud nii kreveti- kui lõbusõidulaevana. Laeva eelmine omanik oli Rootsi misjoniorganisatsioon Shalom, nüüd haldab seda MTÜ Jenny Kruse.

Misjonilaeva projektijuhiks on Kristjan Allikas, Pärnu koguduse Sool ja Valgus pastor, kes laeval täidab pootsmani kohuseid. Laeva juhib kapten Tarmo Mihhailov, kelle põnev elukäik on elavaks tunnistuseks Jumala juhtimisest ja armust.

Tarmo Mihhailov on selle alusega sõitnud neli viimast aastat, sel suvel keeras ta laevarooli juba täieõigusliku kaptenina.

Kodutust kapteniks

Aastaid tagasi elas Tarmo Raplamaal tavalist perekonnaelu. Aastal 1996. otsustas ta tulla linna paremat teenistust otsima, naine ja viis last jäid koju isa ootama.

Tarmol on osavad käed ja tööd talle Pärnus jätkus. Paraku jätkus ka kahtlaseid sõpru, kellega koos pudelipõhja vaadata. Tööl käis mõnikord vaid esimese palgapäevani, pärast sinist esmaspäeva vahel võeti tööle tagasi, vahel mitte. Lõpuks jõudis mees päris põhja: polnud tööd, sissetulekut ega eluaset. Tol ajal peeti Pärnus Saalemi kirikus jumalateenistusi neile, kelle elu puntrasse jooksnud. Nii jõudis kiriku ukse taha Tarmogi oma sõbraga.

"Kolasime linnas ringi, mustad ja karvased, tahtsime kirikusse sooja minna," meenutas Tarmo 2005. aasta talve. "Seal jutlustas parajasti Sool ja Valgus koguduse pastor Alari Allikas. Saime tuttavaks, ta suhtus minusse soojalt, sõnadega otse ei öelnud, aga kogu ta olemine kutsus kaasa. Tahtsin kuulda, mida ta räägib, hakkasin kirikus käima aga samal ajal elasin oma tolguseelu ikka edasi, pendeldasin kahe maailma vahel."

Bocki õlu ja Piibel

Lisaks kirikule olid kodutud tol ajal Pärnus oodatud Shalomi kristlikus päevakeskuses Laatsareti tänaval. Tarmo käis päevakeskuses üsna sageli, oli jõudumööda abiks söögitegemisel ja korra järele vaatamisel.

2006. aastal tundus elu juba üsna rööpas olevat, siis leidis Tarmo töökoha linnast väljas ja koos sellega tulid tagasi kõik kiusatused, millele ta alla vandus.

Ühel päeval seisis räsitud moega ja süütundest vaevatud mees taas Shalomi päevakeskuse ukse taga. Eksinud mees kutsuti sisse.

Tarmo võitles pikalt oma pahede vastu. Ühel päeval viisid Inga Maasing ja Ahti Pärn Shalomist ta mahajäetud majast, kus sõbraga ööbiti, Laatsareti tänava päevakeskusse ja õhtul Ahti korterisse.

"Mul oli paha olla ja Ahti ostis mulle ühe kange Bocki õlle," mäletab Tarmo seda päeva selgesti. "Ahti läks magama, mina istusin omapead köögi laua ääres õlle ja Piibliga. Tegin õlle lahti, võtsin ühe lonksu ja hakkasin lugema. Hommikuni istusin üleval Piiblit lugedes, õlu aga jäigi sinnapaika..."

20 img 7842

Meri kutsus seilama

Mõni päev hiljem küsis Alari Allikas Tarmolt, kas ta sooviks tulla tööle Ahvenamaale Shalomi laevale Jenny Kruse. Alari ei teadnud, et vanaaegse purjelaevaga sõitmine oli juba aastaid olnud Tarmo suureks unistuseks.

"Palusin paar päeva mõtlemisaega, öösel oli mul jutuajamine Jumalaga, kes ütles: "Mine, see on sinu tee." Hommikul ütlesin Alarile jah-sõna," meenutas Tarmo.

24 tundi hiljem, 15. juunil 2007. aastal seisis mees Ahvenamaa sadamas ja uudistas sihvakat ja kaunist purjelaeva. Kolm esimest nädalat laevas polnud lihtne: tööd oli palju ja võõrkeeli mees ei osanud. Lõpuks hakati laevaga Soome poole sõitma. Reis algas päikesepaiste ja pilvitu taevaga, öösel pimedas tõusis torm ja vesi peksis üle parda. Kell 4 hommikul, kui Hanko sadamas köied kinni seoti, kukkusid meeskonnaliikmed jalapealt magama, kes kuhu sai.

Tarmo purjetamisisu esimene seiklusrikas merereis ära ei võtnud, mees sõitis Jenny Krusel merd mitu suve järjest, talvehooajal õppis ta Hanko rahvaülikoolis piiblierialal.

Eelmisel aastal otsustas Tarmo veel ühe unistuse teoks teha ning minna väikelaevajuhtide kursustele, et õppida mere ja tuule jõudu omaenda käte abil taltsutama. Peagi oli tunnistus käes ja terve suve veetis värske kapten Jenny Kruse rooli keerates.

Taasleitud pere

Tarmo viis last kasvasid aastaid isata. Vanemad lapsed mäletasid hästi, mis elu isa vahepeal oli elanud ja nende andestus tuli raskelt.

Kolm aastat tagasi jõulude ajal võttis mees julguse kokku, sõitis Soomest Eestisse ja läks koju. Nooremad tütred, kes polnud isa 13 aastat näinud, kallistasid ja küsisid, kus isa ometi nii kaua olnud on. Poegadega läks raskemalt, aga eelmisel suvel lahenesid needki suhted. Tarmo tunneb oma laste ja lastelaste üle uhkust ning lapsedki rõõmustavad isa üle.

Suvel randus Jenny Kruse esimest korda Pärnu sadamas. Rooli keeranud Tarmo suutis laeva tervitama kogunenud rahvahulga ees vaevu oma meeleliigutust varjata: ta oli misjonilaeva Eestisse toomist oodanud neli aastat, lisaks olid kaile kogunenud tema lapsed ja lapselapsed, kellega suhtlemisel viimasedki seinad lagunesid.

Praegu õpib Tarmo Hanko rahvaülikoolis võõrkeeli ja meediat ning ootab uut suve. "Mul on nüüd siht ja eesmärgid olemas," kinnitab ta rahulolevalt. "Tahan laeva korda saada ja näidata inimestele, et Jumala tee on õige. Eriti sooviksin aidata noori, kes pole elus veel oma teed leidnud."

Jenny tahab saada tormikindlaks

Praegu on Jenny Kruse parandustöödeks kuivale maale tõmmatud ja asub Pärnu Laevatehase territooriumil.

Jaanuari lõpus algab ahtri ja plangutuse lahtivõtmine, et näha, kui palju materjali remondiks võib kuluda. Meeskonnale lubasid appi tulla mõned laevapuusepad mittetulundusühingust Puulaevaselts Vikan, oodatakse ka vabatahtlike panust. Eesmärgiks on muuta laev tormikindlaks. Tööd loodetakse lõpetada aprillis-mais.

Laeva meeskond käis Rootsi Shalomi kutsel 7.-16. jaanuaril Rootsis tutvustamas laevaprojekti ja kogumas sealsetelt kogudustelt rahalist ja vaimulikku toetust. Samuti plaanitakse külastada Eesti kogudusi, et tutvustada Jenny Kruse visiooni ja missiooni ning suurendada toetajate ja eestpalvetajate hulka.

Lisaks parandustöödele valmistatakse ette suvist hooaega. Plaanis on vähemalt üks sõit Pärnust Narva ning reis Soome, läbirääkimised on käimas Läti sõidu suhtes.

Suve alguses korraldatakse laager poistele ja jätkatakse päevaste väljasõitudega, millele saab peatselt hakata registreeruma.

Meri ühendab inimesi

"Laevast teevad misjonilaeva need inimesed, kes sellel töötavad – meie!" rääkis Kristjan Allikas. "Eesmärgiks on näidata, kes me oleme ja mida usume ning laev on selleks hea koht. Tihti tuleb Jumala riigis ette olukordi, kust edasi minna ei saa, inimesed on suletud, pole keelt, mis nendega räägiks ja nagu meri oleks ees. Laev aga läheb otseses ja kaudses mõttes piiridest üle."

Enne sadamast välja purjetamist räägib Tarmo, kes ta on ja miks ta sellel laeval on ning peetakse palve. Enamasti tekib ka mittekristlastel sõidu ajal huvi, mida tähendavad purjedele kirjutatud „Joh 3:16" ja nagu iseenesest tulevad jutuks vaimsemad teemad.

Laeval ei saa egod laiutada: inimesed sõltuvad merest ja üksteisest, vaja on koostööd, kõik peavad andma panuse, et purjed saaksid trimmi, köied sõlmitud ja toit lauale.

Jenny Kruse meeskond püüab anda head eeskuju oma sõbralikkusega. Mereseadus käsib halva tuju maale jätta, merel pole tülitsemiseks kohta. Veteväli ja ühised tegevused seovad inimesed kokku.

"Saime merel uskumatult lahedaid kogemusi," meenutas Kristjan eelmise suve seiklusi. "Tihti tunduvad palvetamine ja ülistamine maailma jaoks imelikud, noortegruppides olnud mittekristlased aga ütlesid, et meiega oli väga tore koos olla. Loomulikult, sest purjetame koos Jeesusega!"

Kutse tulevastele merekarudele

Soovides misjonilaeva toetada, leiab infot Jenny Kruse kodulehelt www.jennykruse.ee või kirjutades meilile See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud..

Neile, kelle süda eriti mere poole tõmbab, pakutakse võimalust tulla suvel laevameeskonda vabatahtlikuks, et osaleda eri pikkusega evangeelsetes projektides. Meeskond õpetab jungad kohapeal välja, peamine on huvi meresõidu vastu ja soov veeta aega koos Jumalaga.

"Oluline on kanda laeval edasi sõnumit, mida me ise usume," ütles Kristjan lõpetuseks. "Tahame inimestele rääkida, mida Jumal meie eludes teeb. Jeesus sõitis ka paadiga ning tuule jõul on lihtsam ja odavam purjetada, nii nagu ka Jeesuse sõnumi pärituules."

.