4/2010 Tarmo Kähr, arvutikoolitaja

Liidu aastakonverentsi eel oli võimalus pakkuda soovijaile tasuta arvutikoolitust. Olen Hiiumaal „Ole Kaasas!" projekti (www.olekaasas.ee) kaudu teinud selliseid kursusi juba alates 2009. a suvest. Eesmärk oli aidata mõista ID-kaardi ja Mobiil-ID abil asjaajamise võimalusi. Riigi poolt on loodud infoportaal www.eesti.ee, mille kaudu saab iga Eesti kodanik vaadata endaga seotud infot riigi registrites. Riigiportaali kaudu saab esitada elukohateadet (rahvastikuregistri elukoha muutumisel), vaadata riigi poolt makstud hüvitisi (ravimihüvitised, haigusrahad) ning palju muudki. Maksu- ja Tolliameti ning Äriregistriga asjaajamine muutub aga üha enam elektrooniliseks, mistõttu näiteks koguduste juhatuste liikmeil on oskus ID-kaarti kasutada lausa vajalik.

.

Koolituse ettevalmistavas osas läbisime ka ise kõik olulised e-teenused. Minule endale selgus, et olen Kaitseväeteenistuskohustuslike Eesti kodanike riiklikus registris täiesti arvel ning et mu Nõukogude armees omandatud sõjaväeline eriala ja auaste on ka Eesti riigi poolt tunnustatud.

Lisaks riigile saab ka paljude firmadega asju ajada ID-kaardi või Mobiil-ID vahendusel. Kõik Eesti suuremad pangad pakuvad internetipanga võimalust. Internetipanga kasutamine ID-kaardi või Mobiil-ID abil on nii lihtsam kui ka turvalisem. Puuduvad ka piirangud, mis kehtivad pankade koodikaarte kasutades. Paljudel suurematel ettevõtetel (Eesti Energia, Elion, Elisa, Tele 2, EMT jne) on olemas kliendikeskkonnad, kuhu ID-kaardi või Mobiil-ID abil sisenedes saab vaadata ja muuta kõiki oma andmeid ja nendega sõlmitud lepinguid. Tasub vaadata firmade kodulehtedele, kas on olemas e-teenindus ning kui on, siis sinna siseneda ja uurida pakutavaid võimalusi. Näiteks Elisa iseteenindusest (https://iseteenindus.elisa.ee/settings/) saab tasuta teha mobiilikõnede väljavõtet, mis paberil tellides maksab. Kõike koolitusel käsitletut ei saa lühikeses artiklis edasi anda. Suurema huvi korral võib allakirjutanule kirjutada ja küsida.

Riigi poolt on loodud infoportaal www.eesti.ee, mille kaudu saab iga Eesti kodanik vaadata endaga seotud infot riigi registrites.

Lõpetuseks veel ühest võimalusest, mida Eesti riik pakub kõigile oma kodanikele. Selleks on @eesti.ee-lõpuga e-posti aadress. See aadress tuleb aga kodaniku enda poolt kasutatavaks muuta. Kuidas seda teha, seda vaata siit: http://www.eesti.ee/portaal/postisysteem.abi_juhend. Mulle võib aga igaüks saata e-kirja ka aadressile See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud..

 

Liivia-Elliki Kaustel: Koolitus oli huvitav, asjalik ja kasulik. Tarmo Kähri seletused olid selged ja arusaadavad ning kõik said õpitud oskusi ise proovida. Eesmärk oligi jõuda nii kaugele, et anda digiallkiri – alles seejärel loeti kursus läbituks ja oli võimalik saada tunnistus interneti kaudu.

Sain hulga vajalikke teadmisi ja lisaks ka veel mõningaid "nippe". Oli hea, et kasutada sai nii Windows süsteemi kui ka Mac'i. Viimasega oli küll pisut keerulisem toimetada, aga Tarmo abiga saime ka sellest läbi puretud.

Suur tänu selle võimaluse eest ja kahju, et seda kasutasid suhteliselt vähesed – mulle jäi mulje, et kursuslasi oleks võinud olla täpselt poole rohkem.

Anton Tuul: Mulle olid kursuse kõige praktilisemad asjad:

* Asjalik, arvutiturvalisusest pakatav õpik, mille sai iga osaleja.

* Kui seni kasutasin internetipangas käies "mugavuse" pärast oma koodikaarti (samas teades, et see pole just turvaline), siis nüüd kasutan (kodus) kõiki U-Neti teenuseid ainult ID-kaardiga.

* Veendusin ka Mobiil-ID mugavuses – pangateenused üle maailma kõikjal, kus iganes on mobiililevi!

Kersti Remmel: Pean ausalt tunnistama, et siiani olin kasutanud ID-kaarti vaid kui bussisõidupiletit, vahel ka interneti teel panga ülekannete tegemiseks, kuid mitte enamaks. Võib-olla on info osutunud kesiseks või pole mul olnud aega põhjalikumalt ise selle valdkonna kohta materjale otsida. Nii või teisiti, osutusin sellel koolitusel osalema ja olen väga tänulik, sest vajalik info toodi nii öelda lausa kandikul kohale.

Arvasin esiti, et osalejad on kindlasti nooremapõlve esindajad. Kuid polnud sugugi nii, oli erinevas vanuses inimesi, isegi eakamaid daame, kes oskasid suurepäraselt arvutit käsitseda ja nautisid nähtaval moel neid hüvesid, mida pakub kaasaegne tehnikaajastu.

Ise sain väga palju targemaks Mobiil-ID kasutamise osas. Varem ma ei suutnud kuidagi mõista, kuidas ID-kaarti saab mobiili kaudu kasutada. Tänu koolitusele tean, et see on lihtsamast lihtsam ja isegi mugavam. Vajab natuke ehk harjumist. Igal juhul suured tänud koolitajale, selliseid kasulikke koolitusi võiks rohkemgi korraldada.

Kerli Hendrikson: ID koolitusel valitsenud õhkkond oli sõbralik ja töine. Lihtsal moel esitatud juhised ja võimalus ise kõike õpitut kohe praktiliselt läbi teha, andis julgust, et senitundmatu võib tuttavaks muutuda. Lisaks koolituse teemale sain vastuseid ka muudele küsimusele. Mul on hea meel, et sellel koolitusel osalesin. Aitäh!

 

26_P3191564 Foto Ermo Jürma: Koos arvutiõpetajaga võib paari tunniga avastada tunduvalt rohkem kui arvutihiirt üksina liigutades.