Detsember 2020 12 j6ulukirik
Peeter Roosimaa, Uue Testamendi õppejõud

Jõulud märgistavad kogu maailma päästeloolist sündmust: „Aga kui aeg sai täis, läkitas Jumal oma Poja, kes sündis naisest, sündis Seaduse alla, lahti ostma seadusealuseid, et me saaksime pojaseisuse“ (Gl 4:4–5). Jeesus ütles: „Mina olen tulnud, et neil oleks elu, ja oleks seda ülirohkesti“ (Jh 10:10).

Inimeseks saanuna sai Logos'est Isast Ainusündinu.

Neile ütlustele heidab valgust Johannese evangeeliumi eeskõne, mille üheks keskseks märksõnaks on Logos. Selle sõna tähendusväli on tohutu. Ja ega selle Jumala saladuse kohta meil õiget väljendit olegi. Küll sobib seda sõna kasutada jumalikku ja inimlikku sfääri ühendava kõnekujundina. Logos'e tõlkevasteks kasutatakse enamasti Sõna, praeguses vaatluses aga jätan selle tõlkimata. Logos'e olemuse kohta on öeldud: „Alguses oli Sõna ja Sõna oli Jumala juures ja Sõna oli Jumal. Seesama oli alguses Jumala juures. Kõik on tekkinud tema läbi ja ilma temata ei ole tekkinud midagi. Mis on tekkinud tema kaudu, oli elu, ja elu oli inimeste valgus. Ja valgus paistab pimeduses, ja pimedus ei ole seda ära võitnud“ (Jh 1:1–5).
Sellest on näha, et Logos on oma olemuse ja eksistentsiga Jumalaga vahetus suhtes ning tema teenistuses. Kuid seegi on Jumala saladus, mida inimesel pole võimalik täielikult mõista. Seda sõnumit võib lihtsalt usaldada.

Juba enne Logos'e inimesena maailma ilmumist on temast öeldud: „Ta oli maailmas, ja maailm on tekkinud tema läbi, ja maailm ei tundnud teda ära“ (Jh 1:10).
Siiski leidus inimesi, kes tema vastu võtsid, ja neile anti meelevald saada Jumala lasteks. See toimus Jumalast sünni kaudu. Otsustavaks tingimuseks oli uskumine tema nimesse. Nimi ise jäi siin nimetamata; konkreetne nimi – Jeesus – ilmub alles tema inimeseks saamisel. Nimi esindab kogu isikut, muutes ta teatud piires konkreetseks.

Nüüd järgnevad kolm olemuslikku ütlust: „Ja Sõna sai lihaks ja elas meie keskel, ja me nägime tema kirkust nagu Isast Ainusündinu kirkust, täis armu ja tõde“ (Jh 1:14).
Evangeeliumi eeskõne saavutab siin oma kõrgpunkti. See on väga oluline tõsiasi, millel on määratu ulatusega tähendus: Logos oli küll kogu aeg maailmaga sidemetes, kuid nüüd astus ta ajaloo areenile tõelise inimesena.
„Aga kui aeg sai täis, läkitas Jumal oma Poja, kes sündis naisest, sündis Seaduse alla, lahti ostma seadusealuseid, et me saaksime pojaseisuse“ (Gl 4:4–5). See on suur ime: „Ja Logos sai lihaks“. See on ka viimane kord, kui märksõna Logos evangeeliumi eeskõnes ette tuleb.
Lihaks saamisega Logos'e olemisviis muutus: varem oli ta oma kirkuses (vrd Jh 17:5,24), nüüd võttis ta endale maise-inimliku eksistentsi madaluse; varem oli ta „Jumala juures“ (Jh 1:1), nüüd paneb ta oma telgi üles inimeste juurde, ja seda täiesti reaalse inimesena. Pärast oma Isa juurde tagasi pöördumist pidi ta tagasi saama oma taevase kirkuse. Jeesus on Jumala sõnumi kehastus. Jõuluime kaudu sisenes Jeesuse ainukordne ja vahetu jumalakogemus ajalukku ja on nüüd inimestele haaratav kui Jumala Poja ilmutus. Seda rõhutab lause: „Ta elas meie keskel“ (Jh 1:14). Paulus ütleb Jeesusest, et „olles Jumala kuju, ei arvanud [ta] osaks olla Jumalaga võrdne, vaid loobus iseenese olust, võttes orja kuju, saades inimese sarnaseks; ja ta leiti välimuselt inimesena. Ta alandas iseennast, saades kuulekaks surmani, pealegi ristisurmani“ (Fl 2:6–8).

Kuidas Logos'e lihaks saamine toimus, seda pole siin avaldatud. Küll aga annab selle kohta tähtsa vihje väljend „Isast Ainusündinu“ (Jh 1:14). Seni on evangeeliumi eeskõnes olnud juttu üksnes Jumalast, mitte kordagi Isast. Nende väljendite, Isa ja Ainusündinu eeskõnes kasutamine näitab, et siin peetakse silmas Logos'e lihaks saamist inimesena sünni kaudu. Inimeseks saanuna sai Logos'est Isast Ainusündinu. Igavene Logos sai ajalooliseks inimeseks, ta sai osa loodud olemisest neitsist sünni kaudu (vrd Mt 1:18–24; Lk 1:28–56). Siin täitus prohveti kuulutus: „Sellepärast annab Issand ise teile tunnustähe: ennäe, neitsi jääb lapseootele ja toob poja ilmale ning paneb temale nimeks Immaanuel“ (Js 7:14).
See on midagi imelist, et Jeesus on Jumal Isa Ainusündinud Poeg, ainsana inimeseks sündinu, „kes sündis naisest, sündis Seaduse alla, lahti ostma seadusealuseid, et me saaksime pojaseisuse“.
Jõuluime kaudu sisenes Jeesuse ainukordne ja vahetu jumalakogemus ajalukku ja on nüüd inimestele haaratav kui Jumala Poja ilmutus