06/2018 21 helemaria taimla
Hele-Maria Taimla, ajakirjanik; EKB Liidu meediakonsultant

Milline on teie esik? Veidi ebatüüpiline küsimus, ma tean. Sest pererahvas ei veeda esikus eriti aega. Nad ei pane tähelegi, milline see on. Kuid püüa mõelda end külalise kingadesse. Kas tal on ruumi oma jalanõusid ja mantlit ära panna? Kas keegi tervitab teda, julgustab edasi astuma?

Igal kogudusel on samuti esik. Ajal, mil inimesed künnavad põllu asemel tekstiridu meilides ja veedavad vaba aja nutitelefonides, on mistahes organisatsiooni esikuks koduleht. Just kodulehe või Facebooki põhjal kujuneb esmamulje. See on koht, kus külaline kaalub, kas tuleb tuppa või poetab viisaka pisivale, et ilmselt eksis uksega, ja lahkub.

Kuid ilmnes ka midagi huvitavat: eestvedajate puudus ei ole seotud koguduse suurusega.

Kodulehtede mõju on alahinnatud. Toon lihtsa, aga küllalt ulmelise näite. Mosaiik koguduses käib noor ukrainlanna, sõjapõgenik, kes sai ülemöödunud aastal elamisloa Eestisse. Tänaseks räägib ta laitmatut eesti keelt (isegi käändelõpud on paigas ja metafoorid on sõnavaras). Küsisin temalt, kust nii hea keeleoskus pärineb? Ta vastas, et vaatas eesti keele õppimiseks 3D koguduse videojutlusi. Rääkisin sellest 3D inimestele ja nad jutustasid vastu rea lugusid sellest, kuidas aeg-ajalt tuleb nende sekka inimesi, kes on juba enne esimest koguduse külastust läbi vaadanud koguduse terve videoarhiivi, see tähendab suisa seitsme aasta jagu materjali! Kui nad lõpuks näole annavad, tunnevad nad kõik kõnelejad nägu- ja nimepidi ära.

Internetilembus ei puuduta üksnes noori. Ka tööealine elanikkond ja pereinimesed teevad kogudusega tutvust justnimelt interneti vahendusel. Bill Hoyt, kes käis hiljuti EKB Liidu tööharujuhte koolitamas, rääkis USA uuringust, kus selgus, et enne kui 18–40aastane tuleb koguduse keskele, külastab ta koguduse kodulehte 7–8 korda! EKB Liidu aastakonverentsil läbi viidud küsimustiku kohaselt tahavad kogudused jõuda ennekõike perede, laste ja noorteni, seega tuleb sügavalt läbi mõelda, milline on kuvand kogudusest internetis.
Evangeelse kommunikatsiooni küsimustikus tunnistasid kõik vastajad, et nende koguduses on muudetud elusid. Üsna kõrgelt hinnati ka koguduse osavõtlikkust üksteise elude suhtes. Meil on armastavad keskkonnad – see, mida kõik inimesed igatsevad! –, kuid kirikust väljapoole me eriti ei jõua. Oleme kimpus sellega, et kõnetada inimesi, kes ei tunne veel Jeesust. Tahaksime näha koguduseliikmete peresid koguduse keskel, ent me ei varusta oma inimesi evangeelseteks vestlusteks.

Ootuspäraselt toodi peamiseks takistuseks teavitustöös eestvedajate puudust. Kuid ilmnes ka midagi huvitavat: eestvedajate puudus ei ole seotud koguduse suurusega. Selle üle kurtsid võrdselt nii kõige pisemad kui kõige suuremad kogudused. Küll aga tuli välja selge lineaarne seos eestvedajate vähesuse ja huvipuuduse vahel. Paistab, et me pole harjunud nägema internetti võimalusteallikana. Siin on koht, kus koguduse noored saavad õpetada ja aidata vanemaid. Veebileht, mis on 24/7 ligipääsetav, annab perspektiivi jõuda evangeeliumiga inimesteni, keda me ise muidu ei kohtakski. Siin on vahendeid ja tööriistu, mida saab jumalariigi kasuks rakendada.

Mina olen teie kõigi esikutes käinud. See tähendab, ma vaatasin olukorra üle: liidu 85 kogudusest on koduleht 39 kogudusel. Mõnelgi juhul meenutab see esiku asemel pigem sahvrit, kus on hea ja parem eelmisest suvest riiulitesse ära pandud pererahva jaoks. Ja samas leidub mõni, kes suudab paari lihtsa lausega väljendada suurt armastust ja lootust. Üldse pole palju vaja, et inimene tunneks end oodatuna. „Meie südamel on palvetada koduküla inimeste eest, et nad tuleksid elavale usule“ või „Meie kogudus räägib lootusest, mis on Jumalas“ on ilusad näited soojadest tervitustest.

Innustan teid mõtlema selles võtmes, et misjonikäsu täitmiseks tuleb olla seal, kus on inimesed ‒ ja 21. sajandi Lääne ühiskonnas istuvad nad paratamatult internetis. Võtkem siis eeskuju Jeesusest, kes tuli maailma – meeldis see talle või mitte – ja tegi need inimesed tuttavaks Isaga. Selles protsessis saab edukalt kasutada ühe vahendina ka internetikanaleid. Keegi ei pea seda üksi pusima, vaja on ainult tahet ja pealehakkamist, väljaõpe on tulekul sügisel. Seniks vaadake oma kogudustes ka ringi selle pilguga, kes võiks olla potentsiaalsed töötegijad.