Jaanuar 2023
Hele-Maria Kangro, 3D Kogudus
Kui neli aastat tagasi tundus, et YouTube’i kanalit vajab ainult 3D Kogudus ja teenistuste ülekanded olid Pereraadio pärusmaa, siis nüüdseks on pilt märkimisväärselt muutunud. 24 Liidu kogudust teeb igal pühapäeval teenistusest otseülekande, lisaks kümmekond kogudust, kes teevad ülekandeid vahel või jagavad teenistuste salvestusi. Sellise seisu kaardistasin 22 KUSi tudengiga, kes vaatasid üle kõik Liidu koguduste kodulehed, Facebooki ja YouTube’i kanalid.
Paljud kogudused alustasid ülekannetega koroona-ajal, kuigi meenutamist väärib, et nii mõnigi tegi seda omal initsiatiivil juba enne. Neile tähendas koroona-aeg kvaliteeditõusu, uute töötegijate kaasamist (enamjaolt vabatahtlikud, ent mõni kogudus maksab palka). Hea sõnaga pidasid tudengid nüüd meeles riigi finantstuge tehnikapargi täiendamisel.
Ülekanded muutsid koguduse tegemised avalikumaks ja lisandus kriitiline kõrvalpilk – mis see on, mida me siin teeme ja mis tasemel? Üks tudeng tõi välja, et nende koguduses oli enne suhtumine, et muusikat võib teha „kes iganes, kuidas iganes“, aga ülekanded tõid kultuuri, et ülistajad pidid enne pühapäeva harjutama. Teine tõi välja, et arendama pidi avaliku esinemise oskusi, eriti kui karantiini ajal tuli teenistust pidada tühjale saalile.
Ühehäälselt toodi esile ka ootamatu väljakutse, et kui karantiin lõppes ja tohtis jälle füüsiliselt kokku tulla, oli inimesi ekraanide eest raske tagasi koguduse keskele tuua. Kui mõni kuu varem tundus, et kogudusel on puudu tehnikameestest, siis sel hetkel leidis nii mõnigi, et vajanuks rohkem diakone, kes suhtlevad inimestega ja julgustavad neid uuesti leidma teed kirikupinki. Samas võimaldas veebitöö hoida osaduses neid, kes õpivad välismaal või on kodus haiged, ja seda kasutatakse siiani.
Mõeldes internetis aktiivsele kogudusele, tõdesid tudengid, et veebis ootavad meid ees pahatahtlikud kommentaarid, solvumised, vääriti mõistmised ja palju ettearvamatust. Justkui rida inimesi ainult ootaks hetke, millal saab kedagi-midagi solvata, postitust või ülekannet kaaperdada ning arvamust avaldada, et see ja teine laul ei meeldi, õpetus ei kõlba jne. Internetimisjoni võimalustena näevad tudengid uute inimesteni jõudmist, kristlike väärtuste ja õpetuse esiletoomist ühiskonnas, koguduse-elu läbipaistvust, paindlikkust, erinevate arvamuste väljatoomist ning võimalust kaasata inimesi eri asupaikades.
Uudista uusi kodulehti!
siionikirik.ee
ruutkogudus.ee
mooste.kogudused.ee
elvakogudus.ee
Meediatöö on maraton, mitte sprint
Üldiselt on väga hea arutada veebivõimaluste üle nooremate inimestega. Internetikasutajate osakaal Eestis jõudis 15–19-aastaste seas 100%-ni juba 2009. aastal, noorem põlvkond on digiteemadel alati vanematest ees. See aga ei tähenda, et noored kristlased peaks meediatööd alati oluliseks. Mind üllatas väga, kui avastasin, et internetis on nähtamatud isegi kogudused, mille juhid on 20. eluaastates. Lähemalt üht sellist uurides ilmnes, et kunagi midagi tehti, aga see ju ei toonud rahvast kohale ja mis seal ikka enam pingutada. Kes teab, see teab. Seda mentaliteeti kohtab põlvkondade üleselt.
Nõo alevis asub väike õigeusu kirik. Kunagi olid nad veidi infot levitanud kohalikus lehes, aga kuna see pühapäevaks inimesi juurde ei toonud, ei näinud juht enam meediatööl mõtet. Kes teab, see teab. Seda senikaua, kuni sinna läks kellameheks üks noormees Siim. Tema küsis preestrilt, kas võib kohalikku ajalehte teenistuste info panna – jah, võib. Nii sai kogudus taas „maailmakaardile“ ka kohaliku vallavalitsuse jaoks. Kui saabus Nõo valla „Maal elamise päev“, pöördus vallavalitsus Siimu poole küsimusega, kas õigeusu kirik võiks sel päeval samuti uksed avada. Preestri nõusolekul võõrustas kellamees Siim kirikus siis huvilisi ja luges kokku, et ühe päevaga käis kirikust läbi üle 250 inimese! Olin ise üks nendest. Samal ajal minuga tuli sinna üks naine, kes on kirikust üle tee elanud aastast 1986 ja polnud kordagi kirikuuksest sisse astunud, arvates, et seal ei toimu midagi.
Kas need 250 hakkasid järgmisest pühapäevast kirikus käima? Muidugi mitte. Seda seepärast, et koguduse meediatöö pole sprint, vaid maraton.