Kuidas tulla välja vaimsetest eksiõpetustest?

September 2019 13 metsala palmik
Hele-Maria Kangro, Tartu 3D kogudus

Pidades silmas erinevate vaimsete praktikate ja eneseabi jätkuvalt kõrget trendi, peeti suvefestivalil üks paneeldiskussioon sel teemal. Moderaator Indrek Luide oli kutsunud arutlema pastorid ning inimesed, kes on esoteerika ja nõiduse seljataha jätnud ning kristlaseks saanud.

Enesekesksus ongi põhiline konks, mille otsa inimesi tõmmatakse.

Otsa tegi lahti Kairi Palmik, kes oli ligi 20 aastat new age’iga seotud ja kulutas sellega seonduvalt enda hinnangul 70 000 eurot. Kõik algas lapsepõlve traumaatilistest sündmustest, mille peale naine abi ja vastuseid otsis. Et sõprade seas polnud ühtegi kristlast, sattus ta eksiõpetuse teele ning aastaid hiljem tegutses juba kanaldaja (informatsiooni vastuvõtja üleloomulikul teel) ja terapeudina. „Kõik, kes tunnevad new age’i, on väga avatud jumalale ja vaimsele mõtteviisile. Mina uskusin jumalat – aga minu enda kokkuklopsitud jumalat. See õpetus sisendab, et sina ise oled jumal, saad hakkama, aga olles selle sees, oled nagu seotud silmadega. Läksin lahendama ainult ühte probleemi ja see võttis nii palju aega. Need probleemid ei kaogi, see ei lahenda juurikat, on nagu tablett peavalu jaoks, annab nagu lahenduse mõneks ajaks, aga probleem tuleb tagasi. Jääd rattasse. New age väidab, et ravib, aga hingehaavad saavad kooriku peale,“ võtab Kairi eksirännakud kokku. Kui ta aastakümneid hiljem evangeeliumi kuulis, sai ta 20 minutiga päästetud. „Mul ei olnud vaja ühtegi aastast käiku, et keegi seletaks, vaid Jumal ise näitas, et new age’i püramiid vajus kokku,“ tunnistas ta. Kairi on elav näide sellest, et Jumal suudab ja tahab inimesi eksiõpetustest välja tõmmata. „Räägitakse, et ehk on kerge tagasi minna new age’i, aga meid ei tõmba tagasi mitte üks gramm. Küll aga näen kristlasi, kes selle rebase järel jooksevad ja see ei ole hea!“ hoiatab ta.

Enesekesksuse lõksus
Teine eksiõpetustes ekselnu, kes paneelil kristlasena tunnistas, oli Aimur Saar. Tema tegeles bioenergeetikaga. Ta kirjeldas, kuidas seegi süsteem õpetas mõtlema endast kui jumalast. Kord oli ekstaas, siis jälle sügav auk, kus tuli otsida uut tehnikat, et sellest välja tulla. See on üks suur väidetava enesearengu võistlus, kus üksteise võidu mõeldakse välja kõlavate ja pühade nimedega koolitusi. „Jumal puudutas ja järgmisel hetkel olin nagu teine inimene. Lihtsalt ei ole võimalik minna sinna tagasi. Jumal on selle ajaga nii palju silmi ja südant avanud,“ tunnistab Aimur. Enam ei vaata ta maailma enesekeskselt.
Enesekesksus ongi põhiline konks, mille otsa inimesi tõmmatakse. „Kõik muud vaimsed praktikad keskenduvad sellele, et mina elan oma elu, Jumal on kõrvaltegelane MINU lavastuses. Kui ta on teenuse ära osutanud, ütlen, et võid minna kappi tagasi. Aga Jeesus ütles: „Sinu riik tulgu, sinu tahtmine sündigu!““ tõi Mart Metsala esile esoteerika ja kristluse fundamentaalse erinevuse. Kairi meenutas, et kuniks tema eksiõpetustes oli, hoiatati, et ta kirikust eemale hoiaks. „Ära mine kirikusse, seal võetakse vabadus ära, Jumal on karistav. Lõpuks alistusin ja kogesin, et Jumalaga on hea. Alistumine on võti. See kõik, mis ma vastu sain – ma ei taha sellest loobuda!“ tunnistab ta.
Ent miks vaimsed eksiõpetused nii menukad on ja miks need mõnikord isegi kristlasi tõmbavad? Mart Metsala andis vastuse. „New age’i ja vaimsete eksiõpetuste lai levik on saanud võimaluse, sest puudub Jumala sõna tundmine, vaimse maailma tundmine. Jäänud on kest, ähmane traditsioon. Kui Jumala kohalolu kirikus ei peeta oluliseks, kui peetakse imelikuks inimesi, kes usuvad –, kuidas peaks inimene sealt abi saama? Mõned kogudused pakuvad ainult hingekosutust ilusa muusikaga, aga inimestel on vaja kiirabi! Selle reaalsusega ei ole inimesed kokku puutunud või pole treenitud, sest kogudusejuhid ise on traditsioonimullis ja see, mis tänaval toimub, ei jõua nendeni,“ kirjeldas Metsala mõtlemapanevat pilti. Kui kirikust abi ja vastuseid ei leita, läheb inimene sinna, kus keegi midagigi pakub.