Kuidas hoida oma mõtted truudena?

11/2014
Vastab Karita Kibuspuu

Mõtetel on väga suur jõud. Nad kujundavad meie igatsusi, vajadusi, hoiakuid – kogu meie suhtumist iseendasse ja ümbritsevasse. Mõtted eelnevad meie sõnadele ja tegudele, mõjutades meie igapäevast käitumist, meie valikuid ja otsuseid ning meie suhteid. Mõtetel on suur osa isegi meie igapäevases tundeelus. Mõtete abil on võimalik ennast haigeks muretseda või hoopis probleem seljatada ja julgelt elus uus lehekülg keerata. Mõtete abil on võimalik teha sõbrast vaenlane ja õnneks ka vastupidi.

Piibel räägib palju mõtetest: mõtete tahtmisest ja mõtete viljast, mõtete tagajärjest, hoiatades meid halbade, nurjatute, kõrkide jms mõtete eest. Eks ole ju himu, patu eelkäijagi, tegelikult ohjamata mõttetöö tagajärg. Kas me suudame kiusatusele vastu panna või anname järele, sõltub suuresti sellest, kui kaugele me lubame oma mõttemängudel minna.

Seepärast on küsimus, kuidas oma mõtteid truudena – või laiemalt – puhastena hoida, igale kristlasele vägagi asjakohane. Kõige lihtsam viis oma mõtteid hoida on elada igapäevases osaduses Jumalaga. Kui me häälestame oma südame Püha Vaimu lainepikkusele, võime olla kindlad, et saame leebeid hoiatavaid märguandeid iga kord, kui mõtted kipuvad valedele radadele eksima. Kuid lisaks taevasele abile saame oma mõtteid õppida ise tähele panema ja ohjama. Kui me teame oma nõrkusi, saame vastu võtta sisemise otsuse – vajutada pidurile iga kord, kui tabame end üle piiri astumast. Näiteks, kui meil on kalduvus muretsemisele, peame ütlema endale "Stopp!" niipea, kui märkame, et mõtted meie peas loovad põhjendamatut hädastsenaariumi. Kui oleme abielus või meie suhtes on keerulised ajad, ei tasu laskuda unistustesse toredast ja mõistvast kolleegist või võluvast naabrist. Kui võitleme mingi sõltuvusega, tuleb mõtterool pöörata teise suunda koheselt, kui tabame ennast arutlemas: „Mis oleks, kui..."
Abistavateks küsimusteks mõtete juhtimisel võiksid olla: „Millist kasu need mõtted mulle toovad?", „Kuhu selline mõttekäik mind viib?", „Kas need mõtted on minule ülesehitavad ja Jumalale meelepärased?" ja „Kas ma olen valmis kellegagi (pastor, abikaasa, hea sõber) ilma keerutamata neid mõtteid jagama?" Vastates nendele küsimustele ausalt ja peeglisse vaadates, saame üsna tõenäoliselt aru, kas tegemist on ohutute ja konstruktiivsete mõtetega või on meie vastutus ja kohus kiiresti mõttepidurit tõmmata.

Hetkedel, mil meil pole vaja otseselt kiusatustega võidelda, saame teha igapäevast mõtete juhtimise treeningut. Et lahinguväljal oleks kergem, selleks saab igaüks püstitada endale sobiva jõukohase eesmärgi. Leia kümne päeva jooksul igas päevas kolm tänupõhjust. Õpi olukordadele lähenema „klaas on poolenisti täis" vaatevinklist. Proovi mõistatada, mis on sinu lähiringkonnas liikuvate ligimeste tugevused ja talendid. Õnneks pakub ka sotsiaalmeedia viimasel ajal päris toredaid ideid, kuidas mõtteharjumusi kujundada ja juhtida. Kuid tasub meeles pidada, et kontroll oma mõttelennu üle – ja sellega koos ka vastutus – on ikka meie enda kätes.

Kui sul on küsimusi artikli või suhete teemal üldisemalt, on neile valmis vastama psühholoog ja üks suhtematerjali „Tahan Sind hoida" autoritest Karita Kibuspuu. Oma küsimused palun saata aadressil See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud.. Küsijate anonüümsus on tagatud.