Otsing

01/2018 18 michael
Andres Saumets, Kaitseväe Ühendatud Õppeasutuste peatoimetaja ja Elva baptistikoguduse liige

Algus jaanuari 2017 Teekäijas

Šveitsi ristijate eneseteadvuse otsingud päädisid 24. veebruaril 1527 Schleitheimis vastu võetud tekstiga „Mõnede Jumala laste vennalik ühendus, kokku võetud seitsmes artiklis”. See usutunnistus tähistas ühtlasi esimese vabakiriku institutsionaalset sündi. Eestvedajaks oli Michael Sattler, Freiburgi ülikoolis teoloogiat ja filosoofiat õppinud benediktlaste kloostri endine prior, kes oli reformatsiooni mõjul ordust välja astunud, abiellunud ja 1525. aasta kevadel Zürichi ristijateliikumisega liitunud. Mõni kuu pärast teksti ilmumist Sattler arreteeriti koos mitmete kaasvendadega ja hukati 20. mail 1527. Mõni päev hiljem uputati ka tema abikaasa Margarethe.
Schleitheimi seitse artiklit sisaldasid Šveitsi ristijateliikumisele omaseid põhimõtteid:
1) lasteristimise eitamine;
2) patuste koguduseliikmete põlu alla panek ehk ekskommunikatsioon;
3) leivamurdmine kui koguduse osadus;
4) usklike koguduse moodustamine eraldumise kaudu maailmast;
5) kogudusepoolne „karjaste” valimine;
6) kristliku „mõõgameelevalla” eitamine (relvateenistusest loobumine ja ülikkondlike ametite eitamine);
7) vandeandmisest loobumine.

Neid põhimõtteid järgitakse tänapäevani peamiselt mennoniitide, amišite ja ka hutterlaste seas. Sattler on ka mitme vaimuliku laulu autor, mida tänapäevani mennoniitide seas lauldakse.
Varajastel ristijatel oli veel ebaselge, kas Jumal on neid määranud olema võidukas enamus või kannatav vähemus. Pärast ulatuslike reformiplaanide nurjumist seoses talurahvasõja verise mahasurumise ja zwingliaanliku reformatsiooni eduga otsiti uusi teid. 4. artikkel „Eraldumine maailmast” avab eshatoloogilise perspektiivi ja annab ka teistele artiklitele sügavama mõtte.

Schleitheimi usutunnistus tähistas ühtlasi esimese vabakiriku institutsionaalset sündi.

Ristijad ei kutsunud üles pelgalt üht või teist asja selles maailmas vältima, neil oli kavas põhimõtteline eraldumine. Nende osaduses on valguseriik, väljaspool seda on pimeduseriik, ning valgus ja pimedus, Kristus ja Belial, ei saa olla teineteisega osaduses. Schleitheimi ristijate maailmapilt oli dualistlik ja eraldumine maailmast järeleandmatu: „…kõik, mis pole ühinenud meie Jumala ja Kristusega, pole muud kui jäledus, mida me peame vältima ja mille eest põgenema. Sellega on mainitud kõiki paavstlikke ja paavstivastaseid asju, koosolekuid, kirikus käimisi, veinimajasid, liite ja uskmatute lepinguid ning teisi sarnaseid asju, mida maailm kõrgeks peab ja mida siiski läbi viiakse Jumala käsu vastaselt, vastavalt kogu ebaõiglusele, mis selles maailmas on. Sellest kõigest tahame eralduda ja sellega mitte mingit pistmist omada.”
19 hans
Otsustava eraldumise võtsid ristijad ette alles siis, kui oli kadunud viimane lootus reformatsiooni käiku oma nägemuse kohaselt mõjutada. Esmalt eemalduti ametlikust, zwingliaanlikust kirikust. Nende eesmärk oli koguduseliikmete vaba usuotsuse alusel rajatud ja ülalt-alla reglementeerimist eitav kogudus. Seda vaba kogudust mõistsid nad algkoguduse taastamisena, see pidi kirikukari abil, mida kehastas nn Kristuse reegel (Mt 18:15–20), võtma kindla organisatsioonilise kuju.

Kuid Šveitsi vennad eraldusid nõnda ka poliitilisest kogukonnast, olles nende endi sõnul „parem maailm”. Nad loobusid katsetest segada usulist olukorda talupoegade revolutsioonilise aktiivsusega. Pärast mässu mahasurumist vallandusid repressioonid ning kõikjal otsiti taga mässulisi talupoegi ja nende toetajaid, ka ristijaid. Lahtiütlemine revolutsioonilistest eesmärkidest ja patsifismi rõhutamine oli seega eluliselt oluline. Avalikkusele taheti nüüd näidata, et nende reformatsioon ei ole ülemate abil teostatav reformatsioon „ülevalt” ega ka alamkihtide abil vägivallaga teostatav reformatsioon „altpoolt”, vaid hoopis kolmas tee. Siiski võimaldab allikabaas väita, et seljapööramine ülestõusnutele oli pigem revolutsiooniliste nõudmiste piibellik ümbertõlgendamine kui radikaalne uuslooming. Ristijad heitsid Schleitheimis küll väliselt kõrvale talupoegade nõudmised, kuid sisimas tundsid nad nendega solidaarsust ka edaspidi. Talupoegade eeskujul tuli neil samuti arvestada tagakiusu ja surmaga.

Eraldumine toimus vormiliselt ka nn valedest vendadest. Tegu oli ristijatega, kes ei hoolinud oma usu konkreetsete tagajärgede eest ja kes võtsid aluseks „vaimu ja Kristuse vabaduse”, kuulutades välise vormi tähtsusetuks. Eelkõige peeti silmas Nürnbergi spiritualistlikku ristijat Hans Dencki.

Dencki pärandiks on veendumus, et Jumala riik ärkab ellu inimeste südamete, mitte institutsioonide kaudu.

Dencki on nimetatud radikaal-evangelistlikuks reformaatoriks, kontemplatiivseks ristijaks, müstiliseks humanistiks, 18. sajandi pietistide ja 19. sajandi liberaalsete teoloogide eelkäijaks ning mittedogmaatilise, eetilise ja tegutsemisele orienteeritud kristluse eest võitlejaks.

Denck õppis Ingolstadti ülikoolis, omandas ladina, kreeka ja heebrea keele ning humanistliku mõtteviisi ja asus 1523. aastal reformaator Oekolampadiuse soovitusel tööle Nürnbergi St. Sebaldi kooli rektorina. Seal tegi Denck endale nime dissidendina, toetades Karlstadti ja Müntzeri vaateid, ning lasti 1525. aastal ametist lasti.

Ristijatega puutus Denck kokku Šveitsis, kuid tema vaated erinesid paljuski sealsete ristijate tõekspidamistest. 1525. aasta sügisel asus ta elama Augsburgi ja tegutses praktiseeriva ristijana, ristides teiste hulgas ka Hans Huti. Erimeelsuste tõttu kohalike luterlike reformaatoritega lahkus Denck vabatahtlikult linnast ja siirdus 1526. aasta lõpul Straßburgi. Teda saatis heterodoksi kuulsus ja see pingestas suhteid ka ristijatega, eriti Sattleriga, keda häiris see, kuidas Dencki müstilis-spiritualistlik vagadus avaldas „laastavat” mõju Šveitsi ristijatele. Denck ei pooldanud eraldumist ja suletud kogukonna loomist, eriti sel pinnal, et keegi peab end teistest moraalselt paremaks. Kui üldse eralduda, siis vaid sellepärast, et ollakse nõrgad ning kardetakse tagakiusu ja teatud usuhoiakute pealesurumist vastuolus südametunnistusega.

Dencki arvates oli olulisem õpetada Kristuse järgimist kui ristimist. Ta oli valmis ristimispraktika koguni peatama, et mitte anda põhjust vaenamiseks, ja hoiatas ka teisi, et nood ei ristiks iseenda autoriteediga, vaid üksnes siis, kui Jumal on neile selle ülesande andnud. Ka vande andmisse suhtus Denck teisiti: Pühakiri seda ei keela, kuid ärgu keegi vandugu või tõotagu seda, mida ta puhta südametunnistusega pidada ei suuda. Sisuliselt pööras Denck ristijate senisele praktikale selja. Ta pettus pead tõstvas dogmatismis ja liikumise teisenemises religioosse iseloomuga sektiks.

Dencki jaoks oli kõige olulisem sisemine, müstiline kogemus, ja igasugune kirikliku vormi uuendamine seega tähtsusetu. Dencki usulise mõtlemise keskpunktis oli aksioom Jumala abistavast kohalolekust oma loodus, mis loob aluse ka inimese lunastusele ja uuenemisele. Sisemine Jumala Sõna valgustab kõikide inimeste südameid. Tegelik kontakt inimese ja Jumala vahel polevat kunagi katkenud, seda on üksnes ignoreeritud. Dencki humanistlik kaasinimeste väärtustamine oli seega järeldus tema usust, mille kohaselt kannab iga inimene endas Jumala „pilti” ja ilmutust. „Sisemine Jumala Sõna” oli nii individualistlik kui ka universaalne. Selle ühtsuse tõttu ei viinud see individualistliku anarhiani, vaid vaimuliku konsensuseni. Jumaliku kohalolu täius ilmus Kristuses ja tõelistelt järgijatelt oodati, et nad väljendaksid Jeesuse õpetust armastustegudes.

Denck rõhutas Jeesuse eeskuju: Jeesus olla õpetanud, et Jumal on armastus ja just armastus Jumala ning ligimese vastu on jumaliku käsu täitmine ja ainus sobiv käitumisviis jumalikus õndsusplaanis. Denck uskus pääste universalismi ehk Jumala üldisesse armutahtesse „…kes tahab, et kõik inimesed pääseksid ja tuleksid tõe tundmisele” (1Tm 2:4). Armastuse Jumal ei saaks patust inimest kättemaksuhimuliselt ja igavikuliselt karistada, pigem leiab tema armastus tee, kuidas ületada kuri selliste korrektiivide abil, mis indiviidi vabale tahtele survet ei avalda.

Dencki pärandiks on veendumus, et Jumala riik ärkab ellu inimeste südamete, mitte institutsioonide kaudu. Ristijateliikumise kontekstis kehastas ta surve all oleva ristijateliikumise arengut sotsiaalselt rahumeelseks ja vaimulaadilt kvietistlikuks, ent teiste suhtes avatud osaduskonnaks ning mitmed tema ideed on leidnud hiljem järgimist hutterlaste liikumises. 1527. aastal lõpetas katk ootamatult 32aastase Dencki tegevuse.

Järgneb veebruarikuu Teekäijas

Uudised

2023-2-veebruar

07 Märts 2023
2023-2-veebruar

SISUKORD  Sõbralt Sõbrale meeskond rõõmustab Jumalas Merle Kotiesen Paranda meelt juba täna! Mihkel Nõlvak Igatsus olla ehtne Ermo Jürma Hanna Kaptein – naine täis usku ja armastust Mari-Vivian Ellam Orus...

Kõige andekam on Jeesus

07 Märts 2023
Kõige andekam on Jeesus

Veebruar 2023 Kaarel B. Väljamäe, Allika koguduse pastor Tema on see, kes on pannud mõned apostleiks ja mõned prohveteiks ja mõned evangelistideks, mõned karjaseiks ja õpetajaiks, et pühi inimesi valmistada abistamistööle...

Jumala käekiri Samaaria Hiiumaa osakonnas

07 Märts 2023
Jumala käekiri Samaaria Hiiumaa osakonnas

Veebruar 2023 Ülo Kikas, Hiiumaa osakonna juhataja Samaaria Eesti Misjon alustas Jumala kutsel tööd augustis 1991. Soome vendade Krister Lindbergi ja Rynar Nylundi initsiatiivil asutati koos Jüri ja Toomas Nõlvakuga (tolleaegse...

Mõtisklus rahust muusikas

07 Märts 2023
Mõtisklus rahust muusikas

Veebruar 2023 Marek Talts, Viljandi baptistikogudus Lõuna-Eesti palvushommikusöögi keskmes olid suhted, mis ühendavad erinevate elualade juhte üldinimlikus ja üleinimlikus tähenduses. Kujutan neid suhteid horisontaalsel ja vertikaalsel teljel, millest lähtuvalt avasin mõtteid...

Pastor Rando Kangro ametisseseadmine Moostes

07 Märts 2023
Pastor Rando Kangro ametisseseadmine Moostes

Veebruar 2023 Hele-Maria Kangro, Mooste kogudus Liidu ainus kogudus Põlvamaal sai endale noore pastori.Veebruari esimesel pühapäeval oli Mooste koguduses meeleolukas pidupäev. Palvela saal oli puupüsti rahvast täis, nende seas üle kümne...

„Tartu rahu oli õiglane rahu.“

07 Märts 2023
„Tartu rahu oli õiglane rahu.“

Veebruar 2023 Meego Remmel, 3D koguduse õpetuspastor Sõnad „Tartu rahu oli õiglane rahu“ kõlasid Tartu linnapea Urmas Klaasi Lõuna-Eesti palvushommikusöögi tervituskõnes. Küünlapäeva eel vahetult enne Tartu rahu aastapäeva toimunud kokkusaamine leidis...

Ebajumalad või elav Jumal? Künkad või Siioni mägi?

07 Märts 2023
Ebajumalad või elav Jumal? Künkad või Siioni mägi?

Veebruar 2023 Joosep Tammo, EKB Liidu vanematekogu esimees Käesoleval kuul tähistame Eesti Vabariigi 105. ja Eesti baptismi 139. aastapäeva. Pidasin 2018. aasta veebruaris Kõrgemas Usuteaduslikus Seminaris ettekande „Quo vadis, vaba kogudus?“Selle...

Viis isamaalist fuugat

07 Märts 2023
Viis isamaalist fuugat

Veebruar 2023 Marten Meibaum, 3D kogudus Fuuga on muusikaline mõtisklus, kus valitud meloodiat (nt neli esimest takti mõnest isamaalisest laulust) kindlate reeglite järgi esitatakse, arendatakse ja illustreeritakse. Fuuga võib olla nii...

Diakonite ülesannetest vabakogudustes

07 Märts 2023
Diakonite ülesannetest vabakogudustes

Veebruar 2023 Toivo Pilli, Tartu Salemi koguduse pastor Diakon on kristlikus koguduses kaastööline ja teenija. Diakonite ülesanded on eri kirikutes erinevad. Mõnes kirikus ordineeritakse diakonid teenimistöösse ja edaspidi võidakse neid seada...

Ristija Johannese meeleparandusristimine

07 Märts 2023
Ristija Johannese meeleparandusristimine

Veebruar 2023 Peeter Roosimaa, Uue Testamendi õppejõud See on midagi imelist, mida Jeesus ütles Ristija Johannese kohta: Tõesti, ma ütlen teile, naisest sündinute seast ei ole tõusnud suuremat Ristija Johannesest (Mt...

Linke