Otsing

Mida on õppida 3D koguduselt? 18 herkis roosimaa
Herkis Roosimaa, Hiiumaa Misjonikoguduse pastori kokkuvõte oma KUSi lõputööst

Uuringud näitavad, et kui Eesti noored lõpetavad kooli ja lahkuvad kodust, siis nad vahetavad sageli kogudust või kaovad kristlikult maastikult sootuks. Ligikaudu 60–75% noortest läheb kogudustest kaduma ülikooliõpingute ajal. Kurb on tõdeda, et nii suur hulk noortest jääb ühel hetkel koguduste elust kõrvale.

Noortele on oluline eakaaslaste seltskond, väikesed grupid, ühiselt veedetud aeg koguduseväliselt ja teenimisse rakendamine.

Osa nendest noortest jõuab siiski ka värskelt rajatud kogudustesse. See puudutab palju traditsioonilisi kogudusi. Millegipärast jõuab sinna vähem noori kui uutesse kogudustesse. Seepärast oli töö eesmärk uurida, miks noored eelistavad minna värskelt rajatud kogudustesse ja kuidas saaksid traditsioonilised kogudused, uute koguduste näitel, töötada sama tulemusrikkalt.
Seetõttu uurisin oma töös 3D koguduse meetodeid, et mõista, miks noored sinna lähevad ja jäävad. Paremaks ülevaateks võrdlen 3D koguduse meetodeid traditsiooniliste koguduste omadega. Loodan, et tehtud uurimistöö annab oma praktilise lähenemisega traditsioonilistele kogudustele näiteid ja juhiseid, mida oma koguduses ette võtta, et suurendada noorte ja noorte täiskasvanute osakaalu liikmeskonnas.

Peamised põhjused, miks noored 3D kogudusse lähevad 19 3d kogudus
2010. aastal rajatud 3D kogudus on praeguse seisuga üks suurimaid noorte kogudusi Eestis. Sealsete liikmete arvust moodustavad kuni 90% ulatuses 15–30-aastased inimesed.
3D koguduse kogunemised toimuvad üle Eesti: Tallinnas, Tartus, Pärnus ja Viljandis. Pastoreid on koguduses kokku kaks ja neile lisandub 33 kogukonnajuhti. Kogukonna all mõistetakse 6–15-liikmelisi väikegruppe, kes kogunevad kirikuruumide asemel erinevates kodudes, et pidada jumalateenistusi. Hetkel on koguduses 199 liiget ja keskmine vanus jääb alla 30.
3D koguduse pastor Jakob Remmeli sõnul ei ole nende koguduse eesmärk erineda teistest kogudustest, samas on eristatav nende tugevalt kogukondlik juhtimine. Lõputöös on välja toodud ka suuremad erinevused traditsiooniliste ja uute koguduste vahel. Need aitavad paremini mõista mõlema koguduse valdkondade erinevusi üldises struktuuris, jutlustes, asukoha valikus, liikmete suhetes ja muusikalistes erinevustes.
Peamisteks põhjusteks, miks noored 3D kogudusse on otsustanud minna, on tingitud elukoha vahetusest ja eakaaslaste seltskonnast. Noored tundsid end sealses koguduses armastatuna ja nendega arvestati. Seda soodustas keskkond, kus saadi kokku väikeses grupis samaealiste noortega. Enamik intervjueeritud noortest tõi välja, et sellest tunti eelmises koguduses puudust.
Analüüsides intervjuude põhjal arusaamu koguduste jutlustamise viisidest, selgus, et noored soovivad jutluste kohta oma arvamust avaldada, mida nad aga traditsioonilises koguduses teha ei saanud.
3D koguduse 16-st noorest 14 tõid välja vähemalt ühe koguduse valdkonna, kus nemad kaasa teenivad. Koguduses proovitakse kaasata koheselt võimalikult palju inimesi teenimisse. See aitab kaasa kuuluvustundele, sest igal liikmel on võimalus end panustada. See on andnud neile tunde, et nad on selles koguduses olulised. Olen tihti näinud, et inimesed, kes on n-ö traditsioonilisse kogudusse äsja tulnud, peavad ootama, millal nad saavad kaasa teenida. Samuti veedetakse palju ühist aega kogudusest väljaspool, mis on loonud paljudele lähedasi suhteid terveks eluks.

Mida on traditsioonilistel kogudustel õppida 3D koguduselt
Kõik eelnevalt nimetatud tegevused aitavad kaasa koguduse noortevaldkonna edendamisele. Tööst võib järeldada, et traditsioonilistel kogudustel puuduvad nii mõnedki antud tegevused. Seda kinnitasid ka läbiviidud intervjuud, kus noored tõid välja, et igatsesid oma eelmises koguduses rohkem ülal mainitud tegevusi näha.
Seminari lõputöö põhjal on pakutud mõned olulised mõjutajad, mis noori 3D kogudusse ja ilmselt ka teistesse uutesse kogudustesse koondavad. Tööst selgus, et noortele on olulised eakaaslaste seltskond, väikesed grupid, kus saab oma arvamust avaldada, ühiselt veedetud aeg koguduseväliselt ja noorte teenimisse rakendamine. Nende tegevuste teadlikum ja suurem kasutamine aitaks ka traditsioonilistel kogudustel töötada noortega tulemusrikkamalt.

Intervjuude sisuanalüüsi tulemuste tabel

Kategooria nimetus

Sisu

1. Kogukonna vorm

- Avatud keskkond, isiklik, aus, hooliv lähenemine ja kõigile pööratakse tähelepanu.

- Toimuvad tihti muutused, mis toovad värskust.

- Kõik saavad kaasa rääkida, jagatakse enda lugusid.

- Noortel on lihtsam suhestuda noore juhiga.

2. Õpetuse vorm

- Räägitakse elulistel teemadel.

- Elav arutlus jutluse teemal, mind ja minu arvamust võetakse kuulda.

- Õpetus on hästi läbimõeldud, tugev, lühike ja lihtsasti mõistetav.

- Olenemata erinevatest kogukondade asukohtadest on ühtne sõnum ja visioon.

3. Kaasateenimise võimalus

- Märgatakse inimeste tugevusi ja pakutakse selle järgi valdkondi, kus kaasa teenida.

- Teenimisvaldkondi on palju.

4. Suhted teiste liikmetega

 

- Inimesed on avatud suhete ja olemisega. Alati on keegi, kes ära kuulab.

- Koguduseväliselt suheldakse väga palju.

- Tekivad tugevad sõprussuhted.

5. Suhted koguduse juhtidega

- Austatakse juhte, nad on oma eludega eeskujuks.

6. Miks 3D kogudusse mindi?

- Elukoha muutusega otsiti uut kogudust ja sõbrad kutsusid seltskonda.

7. Puudused 3D koguduses

- Igatsus näha kõiki koguduseliikmeid tihedamini.

- Õpetuslikult poolelt jääb küpsemale kristlasele väheseks.

- Igatsus näha kõnelejat reaalselt samas ruumis.

- Ülistus puudub enamikes kogukondades.

- Jääb puudu erinevatest generatsioonidest.

- Väljaspool kogukonda ei tunne teisi liikmeid isiklikult.

8. Informandi tulevik 3D koguduses

- Enamik näevad, et teenivad viie aasta pärast 3D koguduses.

9. Vana koguduse puudused

- Kaasateenimise võimalusi oli vähe.

- Vanas koguduses puudus ühtsus ja kuuluvustunne.

- Enamik liikmeid olid minust palju vanemad.

Täispikka versiooni „Mida on traditsioonilistel kogudustel õppida 3D koguduselt“ saab lugeda KUSi kodulehelt (kus.kogudused.ee), valides „vilistlased“.

Uudised

SAATEKS

21 Juuni 2022
SAATEKS

Juuni 2022 Mikael Raihhelgauz, Kõrgema Usuteadusliku Seminari (KUS) arendusjuht Paistab, et on hakanud kujunema murettekitav seaduspära: Kõrgema Usuteadusliku Seminari kogukonna mahukamate tekstikogumike ettevalmistusaeg langeb kokku tõsiste kriisidega. 2021. aasta suvel ilmunud...

2022-4-juuni

21 Juuni 2022
2022-4-juuni

SISUKORD  SAATEKS Mikael RaihhelgauzTarkuse omandamine: mõtteid kristlikust haridusestTARKUS hüüab tänavail Mikael RaihhelgauzNoorte juhtide arenguprogramm: Euroopa ja Eesti versioon Einike PilliMinevikukogemusele, olevikule või tulevikule keskendumine? Koguduse arenguprogrammi arenguteest ja õppimiskogemustestEinike Pilli,...

Sõnaväänamise anatoomia

21 Juuni 2022
Sõnaväänamise anatoomia

Juuni 2022 Tõnu Lehtsaar, religiooni- ja suhtlemispsühholoog Uskliku inimesena usun, et Jumala sõna ehk Piibel on Jumala vaimust inspireeritud tõde. Jumalakartliku inimesena püüan oma elu elada Jumala sõna järgi. Selleks et...

Lepituse and ja ülesanne

21 Juuni 2022
Lepituse and ja ülesanne

Juuni 2022 Michael Kißkalt, Elstali Teoloogilise Kõrgkooli rektor, jutlus Olevistes 6. märtsil 2022 Niisiis, kui keegi on Kristuses, siis ta on uus loodu, vana on möödunud, vaata, uus on sündinud. See...

Jumala õunaaed

21 Juuni 2022
Jumala õunaaed

Juuni 2022 Einike Pilli, KUSi rektor, jutlus Keilas, 6. märtsil 2022 Seda suurt Keilast alanud kooli juubelisünnipäeva peame nii keerulisel ajal (Venemaa on koos Valgevene sõjaväega ründamas Ukrainat), kus isegi ei...

Miks me teeme seminari?

21 Juuni 2022
Miks me teeme seminari?

Juuni 2022 Erki Tamm, EKB Liidu president Jeesus aga, vaadanud talle otsa, tundis armastust ta vastu ja ütles talle: „Üks asi puudub sul. Mine müü kõik, mis sul on, ja anna...

Jumal on kõnelnud – mis siis edasi?

21 Juuni 2022
Jumal on kõnelnud – mis siis edasi?

Juuni 2022 Stefan Gisiger, Euroopa Baptistiföderatsioon president Järgmisel päeval me lahkusime sealt, jõudsime Kaisareasse ja astusime sisse evangelist Filippuse kotta, kes oli üks neist seitsmest, ja jäime tema juurde. Temal oli...

Tarkus hüüab TÄNAVAIL

21 Juuni 2022
Tarkus hüüab TÄNAVAIL

Juuni 2022 Michael Kißkalt, Saksamaa Elstali Teoloogilise Kõrgkooli rektor Tarkus hüüab tänavail, annab oma häält kuulda turgudel, kisendab lärmakates paikades, kõneleb oma sõnu linnaväravate suus (Õp 1:20–21).Eelmised kaks ettekannet käsitlesid selle...

Olla helilooja vabakirikus

21 Juuni 2022
Olla helilooja vabakirikus

Juuni 2022 Toivo Pilli, KUSi kirikuloo õppejõud On 2011. aasta hilissügis. Pärast väikest ekslemist leian Vääna-Jõesuu männimetsas õige teeotsa ja pööran kitsamale rajale. See viib Anne Metsala manu. Suvilast elumajaks ümber...

Vabakirikliku kõrgkooli „eksperiment“ 1989–

21 Juuni 2022
Vabakirikliku kõrgkooli „eksperiment“ 1989–

Juuni 2022 Einike Pilli, KUSi rektor Kui ma 16. oktoobril 1989 „koolimajja“ jõudsin, oli EKB Liidu presbüterite nõukogu koosolek Pargi tänaval Tallinnas juba alanud, kuid kooli avamise otsust ei olnud veel...

Linke