02/2013
Lisanna Lilleoja
Lisanna Lilleojal koos abikaasa Lauri ning seitsme ülejäänud vabatahtlikuga oli võimalus olla abiks Oxnard Youth Axademy erakoolis Etioopias. Tänu eestlaste abile muudeti senine kooliköök, kus seni valmistati toitu väikses suitsuses ruumis süte peal, päris kaasaegseks elektri- ja gaasipliidiga varustatud koolisööklaks.
Mind tervitatakse soojalt
Astun sisse üpris räämas ja tolmusesse klassiruumi ning kohe kõlab kui ühest suust: „Welcome teacheeeer!" (Tere, õpetaja!). Tervitan ja palun lastel istuda ning saan vastuseks jälle kui ühel häälel: „Thank you teacheeeer!" (Aitäh, õpetaja!).
Nii algavad tunnid Etioopia lõunaosas paikneva Soddo linna kõrvaltänavas asuvas väikses põhikoolis. Oxnard Youth Axademy's õpib ligi 250 esimese kuni seitsmenda klassi last. Umbes sada saab seda teha tänu teisel pool maakera asuvatele toetajatele.
Laste säravad silmad ning naerul suud võtavad mind vastu iga koolipäeva hommikul peaaegu pooleteise kuu vältel, mille veedan vabatahtlikuna selles väikses Aafrika linnakeses.
Särasilmsed ja tänulikud
Koolipäevad algavad kell 8.10, kui lapsed rivistuvad kooli õuele, et koos riigi hümni laulda ning lipp heisata. 8.30 algavad tunnid. Päevas on kõigil seitse 40-minutilist tundi. Peale esimest kolme tundi on 20-minutiline vaheaeg. Söögivahetund kestab poolteist tundi. Lõunat koolis ei pakuta ning enamus lapsi võtab söögi kodunt kaasa või läheb vahetunniks koju. Kõige vaesematel lastel ei ole aga tihtipeale midagi kaasa võtta ning nendele on Damota (MTÜ, kes organiseerib laste toetamist, vabatahtlike tööd ning uue koolihoone ehitust) toetajate abiga organiseerinud koolilõuna, mis nii mõnelegi lastest võib olla ainuke soe toidukord päevas. Enne lõunat peab keegi lastest söögipalve. Tajun selles tõelist tänulikkust Jumala ees, et saadakse kõht täis süüa. Süüakse vaikuses ning keegi toitu järele ei jäta. Vaatamata vaesusele on nad nii säravate silmadega ja kannatlikud.
Erakooli eelised
Oxnard Youth Axademy on erakool, mida riigikoolist eristavad väga väikesed, umbes 30 õpilasega klassid (riigikoolis on ühes klassis tihti kuni 90 õpilast) ja asjaolu, et kogu õppetöö käib inglise keeles, välja arvatud amhari keele (ametlik riigikeel) ja wolaytta keele (kohaliku piirkonna keel) tunnid. Inglise keel on oluline eelkõige seetõttu, et keskkool ning ülikool on Etioopias täielikult ingliskeelsed. Üksnes neile, kes varakult seda keelt õppima hakkavad, on avatud edasine haridustee. Ülerahvastatus riigikoolides on tingitud asjaolust, et Etioopia 91 miljoni elaniku keskmine vanus on 17 aastat.
Igapäevane töö
Koos kaheksa vabatahtlikuga õpetasime lastele inglise keelt. Vabadel tundidel joonistasime, voltisime, tegime katseid, mängisime pillimängu saatel ja orienteerusime linnatänavail – eesmärgiks ikka inglise keele harjutamine. Samuti tutvustasime lastele Eestit ja eesti keelt ning aitasime nõrgemaid järeltöödes. Lisaks veel mustmiljon tegevust – tervisekontrolli läbiviimine, koostöös kohaliku arstiga, laste koolivormide pesemine, jalanõude jagamine neile, kes käivad koolis paljajalu või väga katkiste kingadega jne.
Osa vabatahtlikest parandasid ja ehitasid koolipinke ja -laudu ning vanu arvuteid. Remonditi ka söögiruum ning aed. Minu abikaasa sai võimaluse kohalikus ülikoolis loenguid pidada ning uurimistööd läbi viia.
Lahkudes Soddost jäävad saatma meid nukrad silmapaarid ning minagi loodan, et kohtume taas...