Otsing

7-8/2009 Aldur Vunk, Pärnu Immaanueli kogudus

Tartu keiserliku ülikooli usuteaduskonna ajakirja „Theologie und Kirche" 1865. a lõpuvihikus avaldati ilmselt sinna erakorraliselt lisatud kaastöö esimene osa. Mustjala koguduse õpetaja Theodor Hesse oli oma kirjutise pealkirjastanud "Taasristija Saaremaal". Artiklis on jutt Saaremaa kirikujuhtides suurt ärevust tekitanud mehest, kes maarahvale eesti keeles baptistide usutunnistust seletas ja vaimulikke koosolekuid pidas.

Ennast tutvustas see kuulutaja luteri pastorile kui "Johannes Schwan, oma kutsumuselt Evangeeliumi teener, oma erialalt maamõõtja" ja oma kuulutamise põhjusena viitas Ap 4:19–20 ja 5:29-42. Virumaal maamõõtja kutse omandanud 41-aastane Schwan saabus Saaremaale talude päriseksostmise laine hakul. Ta asus korterisse Mustjala kihelkonna Võhma külas. Selles piirkonnas elas 800 inimest ja asus vennastekoguduse Lauri palvemaja. Seal Schwan pühapäeviti ka kuulutas. Hesse sõnul oli Schwani tervitatud ka Mustjala kihelkonna ülejäänud kolmes hernhuutlaste palvemajas ja temast teati kõigis Saaremaa 20 palvemajas.

Ta seletas maarahvale eesti keeles baptistide usutunnistust ja pidas vaimulikke koosolekuid.

Kes oli Lorenz Johannes Schwan? Riho Saard ja Jaanus Plaat on teda nimetanud "eesti [teadaolevalt esimeseks] baptistiks" ja "eestlasest baptistiks". Schwani maarahva seast pärinemise kohta siiski tõendeid leida ei õnnestunud, küll oli aga tema ema – Järvamaa Anna kihelkonna köstri Johann Martini tütar Catharina Schwan – saksastunud eestlane. Kuivõrd rahvus polnud tol ajal veel samas tähenduses kui praegu, on isegi olulisem, et tegu oli haritlase seisuses sündinud mehega. Just seisus ja sugulased avasid võimalusi. Kooliõpetaja Jacob Heinrich Schwani pere kolis Rakverest viis aastat peale Lorenz Johannese sündi Viru-Jaagupisse, kus vajati köstrit. Kui poiss oli 10-aastane koliti ajutiselt Tartusse, kus isa noorem vend Michael Gerhard Schwan oli kreiskooli juhataja. Köstripere vanemad lapsed said hea hariduse just tänu vene teenistusaadli tabelis kõrgele astmele tõusnud onule. Tartus saadi olla üheksa aastat. Onu ootamatu surm 1841. a lõpus sundis köstripere järgmisel kevadel Viru-Jaagupisse tagasi pöörduma. Lorenz Johannes oli oma haridustee Tartus aga lõpetanud ja asus esialgu pidama koolmeistri ametit Järva-Jaanis. Kui 1850. a lõpus algas talude päriseksostmine Järvamaal, sooritas ta maamõõtja eksami. Ta tutvus Vahu poolmõisa omaniku õe Amalie Christine Martinseniga ja nad laulatati 1858. a Olevistes.

Just nendel aastatel jõudsid Vene impeeriumi piiridesse esimesed kohalikku päritolu baptistid. Esimeseks on traditsiooniliselt peetud 1855. a Memelis (tänapäeval Klaipeda) ristitud Liepāja laevapuusseppa Jakobsohni. Põhiliselt baltisaksa taustaga ristitute arvu kasvades hakkas Memeli baptistikoguduse vanem F. Niemetz käima Kuramaa kubermangus koosolekuid pidamas, millele oli peagi järgnenud tagakiusamine võimude poolt. Balti kubermangude baptismiliikumise dokumenteeritud algus on 1861. a, kui Liepājas on ristitud Susanne Johansohn, kes kanti esimesena Liepāja baptistikoguduse nimekirja. Schwan on baptistiks saanud ajavahemikus 1862-64. Peale 1861. a lõpus toimunud tütre ristimist Olevistes, kiriku registrid sellest perekonnast vaikivad. Kas toimus baptistidega liitumine Hamburgis, Memelis või kusagil mujal, pole õnnestunud veel välja selgitada. Oma eesnimedest kasutas ta just sel perioodil vaid teist – Johannes, jättes kõrvale mittepiibelliku Lorenzi. Schwan kasutas dispuutidel luteri pastoritega Onckeni poolt koostatud baptistide usutunnistust "Glaubenbekenntnis..." ja oli ilmselt tuttav ka uuema baptistliku teoloogiaga. Tema kuulutamise aluseks olid Onckeni ja Niemetzi poolt 1864. a Peterburgis siseministeeriumis saavutatud kokkulepe, et Vene impeeriumis võib kasutada baptistide hümnide kogumikku "Glaubenstimme" ja isegi keiserlik ukaas 1864. a suvest, nagu ta oma kirjas Mustjala pastorile nimetab. Viimatinimetatud sallivuskirja alusel oli lubatud kuulutada oma usutunnistust pühapäeviti kella 10–12 oma ruumides. Schwanil oli selleks Võhma külas üüritud rehealune, mis mahutanud kuni 200 inimest.

Püsivaid baptistikogudusi Saaremaal siiski veel ei asutatud ja ilmselt suudeti tema tegevust kirikuvõimude poolt takistada. Vene impeeriumis legaliseeriti baptistide tegevus otseselt alles märtsist 1879 ja sedagi esialgu kuni 1884. a, mil algas uus tagakiusamiste laine. Ka Liepāja koguduse nimekirja kanti teine liige alles 1865. ja kolmas 1868. a, mis näitab baptistide marginaalsust omas ajas. Johannes Schwani ja tema perekonna edasine saatus tahab veel selgitamist, küll on aga selge, et tegemist oli tollases kontekstis esimese laine baptistiga. Tema kuulutamise jõulisus ületas uudisekünnise ja uus usutunnistus leidis vaagimist siinse kõige mõjukama teoloogilise ajakirja veergudel. Võimalik, et nendel aastatel tegutses Eesti- ja Liivimaal teisigi baptiste, kuid nendest jäänud jälg pole võrreldav sellega, mis jäi Johannes Schwanist. Tema kuulutustöö ei olnud samuti määratud kaduma, see suundus vennastekoguduste liikumisse.

.

Uudised

2022-5-august

31 August 2022
2022-5-august

SISUKORD Tuhanded noored ütlesid jah misjonile Katre KotiesenSõbralt Sõbrale kutsub vabatahtlikuks Miikael Johan Tamm Mis lood need on, mida te omavahel veeretate? Ermo Jürma Herman Mäemets – õpetaja ja karjane Margus...

Tuhanded noored ütlesid jah misjonile

31 August 2022
Tuhanded noored ütlesid jah misjonile

August 2022 Katre Kotiesen, Rakvere Karmeli kogudus 25. juunil toimus Oslos Telenor Arenal võimas kristlik noortekonverents „The Send“, kus osales ligikaudu 10 000 inimest üle maailma. Kolmandat korda (2019 USA-s 58...

Sõbralt Sõbrale kutsub vabatahtlikuks

31 August 2022
Sõbralt Sõbrale kutsub vabatahtlikuks

August 2022 Miikael Johan Tamm, projektijuht ja turundusassistent Kutsume kõiki huvilisi Sõbralt Sõbrale kauplustesse vabatahtlikeks! Sõbralt Sõbrale vabatahtlikud muudavad maailma oma väikeste ja suurte heategudega, pannes hoolimise ringlema. Veelgi olulisem –...

Mis lood need on, mida te omavahel veeretate?

31 August 2022
Mis lood need on, mida te omavahel veeretate?

August 2022 Ermo Jürma, Teekäija toimetaja „Kas me jõuame varsti kohale?“ Väikelaste vanemad tunnevad seda lauset ja kui nad seda kuulevad, on teada, et nüüd läheb edasisõit raskemaks. Õnnelik on see,...

Herman Mäemets – õpetaja ja karjane

31 August 2022
Herman Mäemets – õpetaja ja karjane

August 2022 Margus Mäemets, Kuressaare Siioni koguduse pastor Herman Mäemets (88) on Ridala juurtega mees. Õppinud küll õpetajaks, aga teeninud terve elu pastorina. Õpetaja oskused ja pastori selge kutse on selles...

Läkitatud lahti laskma tulevikku

31 August 2022
Läkitatud lahti laskma tulevikku

August 2022 Erki Tamm, EKB Liidu presidendi jutlus Olevistes koguduste festivalil 2022 Nõnda nagu Isa on läkitanud minu, nõnda saadan ka mina teid (Jh 20:21).Minu isapoolne vanaisa Richard Tamm oli Oleviste...

Prohvet Hesekiel: vahimehe kohustus

31 August 2022
Prohvet Hesekiel: vahimehe kohustus

August 2022 Sander Tulk, Tartu Kolgata kogudus Hesekieli raamat on ilmselt üks raskemaid lugemisi Vanas Testamendis. Kõige enam seostatakse Hesekieliga raamatu alguse suurejoonelist nägemust, lugu surnuluudest raamatu lõpupool ja üleskutset olla...

Tagantjärele mõtteid festivalist

31 August 2022

August 2022Toivo Pilli, Tartu Salemi koguduse pastor EKB koguduste festival „Kohal kogukonna heaks“ (Tallinnas 10.–12. juunil) toimus uudses formaadis. Erinevate põlvkondade kohalolek ja panus, sisukad jumalateenistused ja töötoad, kaasahaarav muusika...

EKB Liidu koguduste festival 2022

31 August 2022
EKB Liidu koguduste festival 2022

August 2022Ermo Jürma, Teekäija toimetaja EKB Liidu koguduste 1994. aastal taas alanud suvekonverentsid jäid kahel koroona-aastal vahele, osa harjuski ekraanidega. Tänavu saabus 10.–12. juunil toimunud festivalile „Kohal kogukonna heaks“ Tallinna...

Timo Lige „Väike missa“

31 August 2022
Timo Lige „Väike missa“

August 2022 Juhan Palm-Peipman, muusik Kolmainupüha esiettekanne Oleviste kirikus.Eesti üks viljakamaid ülistusmuusika loojaid on hakkama saanud ühe erilise ülesandega. Ta on kirjutanud teose nimega „Väike missa“, mis paljude inimeste jaoks ei...

Linke