Otsing

03/2015 17 dore poeg-1

SEITSMEKÜMNES TUND

„Ühel inimesel oli kaks poega. Ja noorem neist ütles isale: „Isa, anna mulle kätte see osa varandusest, mis saab minule!" (Lk 15:11–12).

Jeesuse domineeriv motiiv „viimased saavad esimesteks ja esimesed viimasteks" ilmneb siin puhtal kujul. Selle aluseks ei ole fanaatiline õiglustunne, vaid halastus ja arm. Ta ei aseta seejuures küsimuse alla ühiskondlikku korda. Isa leiab häid ja suunavaid sõnu ka vanemale pojale.

„Viimaste ja esimeste" teema ei ammendu „haigete ja tervete", „vaeste ja rikaste", „suurte ja väikeste", „orjade ja isandate", „rumalate ja tarkade" ja isegi mitte „patuste ja õigete" vastandamisega. Jeesust ei huvitanud teooriad, vaid konkreetsed abivajajad siin ja praegu. Tõeliselt kadunud on need, kes elu varjuküljele jäädes ei sobi ühtegi skeemi.

„Kadunud poeg" selles jutustuses on sattunud hätta omasüüliselt. Ta ei esinda siin diskrimineeritavaid „vähemusi". Ta pole olude ohver, kelleks võiks pidada Laatsarust. Tema pärineb heast kodust ja sotsiaalselt stabiilsest keskkonnast. „Kadunud poeg" ei esinda ka ebaõigluse ohvreid ega väljatõugatuid. Vastupidi, tal on oma õigus (millest ta on väga täpselt teadlik), mille ta saabki endale kuuluva pärandiosa näol. Veelgi enam: ta on täiskasvanukssaanu, kes on selle üle ka uhke. Nii ei mahu Jeesuse sõnum „kadunud pojast" ühtegi skeemi.

Aga millest see tuleb, et rikka maaomaniku poeg, kes tahab patriarhaalsetest suhetest väljuda, muutub kadunud pojaks ja satub ühiskonna äärealale. Võiks öelda, et olukorrad on süüdi: „sellele maale tuli kange nälg" ja „puudus hakkas temalegi kätte tulema". Varandus, milles väljendus ta vabadus, kaotas korraga igasuguse väärtuse.

Kui meid tabavad majanduskriisid, kas me oleme siis milleski ka isiklikult süüdi? Just selle küsimusega meie jutustus tegelebki. „Kadunud poeg" ütleb kahel korral: „Isa, ma olen pattu teinud taeva vastu ja sinu ees". Olla süüdlane teoloogilises tähenduses on midagi muud kui juriidilises tähenduses. Selline süü ei ole paragrahvides väljendatav, küll aga sisemiselt tuntav valus koorem. Me võime oma samme ja olukordi õigustada, kuid süümepiinu see ei kõrvalda.

Mida tähendab, et „kadunud poeg" tunnistab end ka Jumala ees süüdi? Süü puudutab kogu tema olemust. On eksitus, kui arvatakse, et igaüks võib teha, mida ta tahab, kui see teistele kahju ei tee ja keelatud pole. Ükski meist ei kontrolli kogu elu selliselt, et võiks elada suvaliselt. Sellist elulaadi iseloomustas vanem põlvkond „Jumala kiusamisena". Ja tunne, et selline käitumine võib olla hukatuslik, polnud lihtsalt ebausk, vaid elu tõsiasjade ja reeglipärasuste konstateerimine.

Jeesuse võrdumid kadunud lambast, kadunud drahmirahast ja kadunud pojast ei näita ainult üksikisikuid ja -asju. Need hõlmavad suuri tervikuid: majapidamist, karja ja perekonda, kus tuntakse korraga millegi või kellegi kaotust. Midagi saab kaduma minna üksnes suuremast tervikust. See tekitab tervikus valu, muret ja probleeme. Midagi otsida ja tagasi tuua eeldab, et kaotust märkav tervik on olemas. On olemas need, kes rõõmustavad leitu ja tagasipöördunu üle. See, et kõik on arvel, on vastand individualismile.

Võrdum „kadunud pojast" ütleb osaduskonna kohta veel midagi. Seal on isa ja vanem vend, kelle arusaamad osadusest on väga erinevad. Vanem vend teeks noorema tagasituleku nii raskeks kui võimalik. Kõigepealt heastagu ta oma võlg ja alles siis räägime. Kuid isa näeb kojujõudnus poega, kelle pärast kogu ta majapidamine eksisteeribki. Nii on isa „jaa" kadunule ühtlasi küsimus meile kõigile: kas meil on kodu, kuhu alati ja igal juhul võib tagasi pöörduda?

„Vanema poja" patt oli vastuseis lepitusele. Seal, kus isa tunneb suurt rõõmu, esitab tema omapoolseid nõudmisi. „Ent tema vihastas ega tahtnud sisse minna".
Tõeline õnn on vaid ühine õnn.

KÜSIMUSED VESTLUSEKS
• Milline koht on Sinu elus „kadunud poja" lool?
• Mida tähendab õigus iseseisvale elule kaasajal?
• Kas „kadunud poega" tabas lihtsalt ebaõnn või oli ta ka ise milleski süüdi?
• Mida kõneleb see lugu perekonna terviklikkusest?
• Mida kõneleb see lugu kogudusest?
• Kas sinu kogudus võtaks sind igal juhul vastu?
• Miks meil on raske „kadunud pojale" pidu korraldada?
• Millised on meie koguduslikust elust tagasitõmbumise põhjused?

 

Uudised

2023-2-veebruar

07 Märts 2023
2023-2-veebruar

SISUKORD  Sõbralt Sõbrale meeskond rõõmustab Jumalas Merle Kotiesen Paranda meelt juba täna! Mihkel Nõlvak Igatsus olla ehtne Ermo Jürma Hanna Kaptein – naine täis usku ja armastust Mari-Vivian Ellam Orus...

Kõige andekam on Jeesus

07 Märts 2023
Kõige andekam on Jeesus

Veebruar 2023 Kaarel B. Väljamäe, Allika koguduse pastor Tema on see, kes on pannud mõned apostleiks ja mõned prohveteiks ja mõned evangelistideks, mõned karjaseiks ja õpetajaiks, et pühi inimesi valmistada abistamistööle...

Jumala käekiri Samaaria Hiiumaa osakonnas

07 Märts 2023
Jumala käekiri Samaaria Hiiumaa osakonnas

Veebruar 2023 Ülo Kikas, Hiiumaa osakonna juhataja Samaaria Eesti Misjon alustas Jumala kutsel tööd augustis 1991. Soome vendade Krister Lindbergi ja Rynar Nylundi initsiatiivil asutati koos Jüri ja Toomas Nõlvakuga (tolleaegse...

Mõtisklus rahust muusikas

07 Märts 2023
Mõtisklus rahust muusikas

Veebruar 2023 Marek Talts, Viljandi baptistikogudus Lõuna-Eesti palvushommikusöögi keskmes olid suhted, mis ühendavad erinevate elualade juhte üldinimlikus ja üleinimlikus tähenduses. Kujutan neid suhteid horisontaalsel ja vertikaalsel teljel, millest lähtuvalt avasin mõtteid...

Pastor Rando Kangro ametisseseadmine Moostes

07 Märts 2023
Pastor Rando Kangro ametisseseadmine Moostes

Veebruar 2023 Hele-Maria Kangro, Mooste kogudus Liidu ainus kogudus Põlvamaal sai endale noore pastori.Veebruari esimesel pühapäeval oli Mooste koguduses meeleolukas pidupäev. Palvela saal oli puupüsti rahvast täis, nende seas üle kümne...

„Tartu rahu oli õiglane rahu.“

07 Märts 2023
„Tartu rahu oli õiglane rahu.“

Veebruar 2023 Meego Remmel, 3D koguduse õpetuspastor Sõnad „Tartu rahu oli õiglane rahu“ kõlasid Tartu linnapea Urmas Klaasi Lõuna-Eesti palvushommikusöögi tervituskõnes. Küünlapäeva eel vahetult enne Tartu rahu aastapäeva toimunud kokkusaamine leidis...

Ebajumalad või elav Jumal? Künkad või Siioni mägi?

07 Märts 2023
Ebajumalad või elav Jumal? Künkad või Siioni mägi?

Veebruar 2023 Joosep Tammo, EKB Liidu vanematekogu esimees Käesoleval kuul tähistame Eesti Vabariigi 105. ja Eesti baptismi 139. aastapäeva. Pidasin 2018. aasta veebruaris Kõrgemas Usuteaduslikus Seminaris ettekande „Quo vadis, vaba kogudus?“Selle...

Viis isamaalist fuugat

07 Märts 2023
Viis isamaalist fuugat

Veebruar 2023 Marten Meibaum, 3D kogudus Fuuga on muusikaline mõtisklus, kus valitud meloodiat (nt neli esimest takti mõnest isamaalisest laulust) kindlate reeglite järgi esitatakse, arendatakse ja illustreeritakse. Fuuga võib olla nii...

Diakonite ülesannetest vabakogudustes

07 Märts 2023
Diakonite ülesannetest vabakogudustes

Veebruar 2023 Toivo Pilli, Tartu Salemi koguduse pastor Diakon on kristlikus koguduses kaastööline ja teenija. Diakonite ülesanded on eri kirikutes erinevad. Mõnes kirikus ordineeritakse diakonid teenimistöösse ja edaspidi võidakse neid seada...

Ristija Johannese meeleparandusristimine

07 Märts 2023
Ristija Johannese meeleparandusristimine

Veebruar 2023 Peeter Roosimaa, Uue Testamendi õppejõud See on midagi imelist, mida Jeesus ütles Ristija Johannese kohta: Tõesti, ma ütlen teile, naisest sündinute seast ei ole tõusnud suuremat Ristija Johannesest (Mt...

Linke