Otsing

03/2015 17 dore poeg-1

SEITSMEKÜMNES TUND

„Ühel inimesel oli kaks poega. Ja noorem neist ütles isale: „Isa, anna mulle kätte see osa varandusest, mis saab minule!" (Lk 15:11–12).

Jeesuse domineeriv motiiv „viimased saavad esimesteks ja esimesed viimasteks" ilmneb siin puhtal kujul. Selle aluseks ei ole fanaatiline õiglustunne, vaid halastus ja arm. Ta ei aseta seejuures küsimuse alla ühiskondlikku korda. Isa leiab häid ja suunavaid sõnu ka vanemale pojale.

„Viimaste ja esimeste" teema ei ammendu „haigete ja tervete", „vaeste ja rikaste", „suurte ja väikeste", „orjade ja isandate", „rumalate ja tarkade" ja isegi mitte „patuste ja õigete" vastandamisega. Jeesust ei huvitanud teooriad, vaid konkreetsed abivajajad siin ja praegu. Tõeliselt kadunud on need, kes elu varjuküljele jäädes ei sobi ühtegi skeemi.

„Kadunud poeg" selles jutustuses on sattunud hätta omasüüliselt. Ta ei esinda siin diskrimineeritavaid „vähemusi". Ta pole olude ohver, kelleks võiks pidada Laatsarust. Tema pärineb heast kodust ja sotsiaalselt stabiilsest keskkonnast. „Kadunud poeg" ei esinda ka ebaõigluse ohvreid ega väljatõugatuid. Vastupidi, tal on oma õigus (millest ta on väga täpselt teadlik), mille ta saabki endale kuuluva pärandiosa näol. Veelgi enam: ta on täiskasvanukssaanu, kes on selle üle ka uhke. Nii ei mahu Jeesuse sõnum „kadunud pojast" ühtegi skeemi.

Aga millest see tuleb, et rikka maaomaniku poeg, kes tahab patriarhaalsetest suhetest väljuda, muutub kadunud pojaks ja satub ühiskonna äärealale. Võiks öelda, et olukorrad on süüdi: „sellele maale tuli kange nälg" ja „puudus hakkas temalegi kätte tulema". Varandus, milles väljendus ta vabadus, kaotas korraga igasuguse väärtuse.

Kui meid tabavad majanduskriisid, kas me oleme siis milleski ka isiklikult süüdi? Just selle küsimusega meie jutustus tegelebki. „Kadunud poeg" ütleb kahel korral: „Isa, ma olen pattu teinud taeva vastu ja sinu ees". Olla süüdlane teoloogilises tähenduses on midagi muud kui juriidilises tähenduses. Selline süü ei ole paragrahvides väljendatav, küll aga sisemiselt tuntav valus koorem. Me võime oma samme ja olukordi õigustada, kuid süümepiinu see ei kõrvalda.

Mida tähendab, et „kadunud poeg" tunnistab end ka Jumala ees süüdi? Süü puudutab kogu tema olemust. On eksitus, kui arvatakse, et igaüks võib teha, mida ta tahab, kui see teistele kahju ei tee ja keelatud pole. Ükski meist ei kontrolli kogu elu selliselt, et võiks elada suvaliselt. Sellist elulaadi iseloomustas vanem põlvkond „Jumala kiusamisena". Ja tunne, et selline käitumine võib olla hukatuslik, polnud lihtsalt ebausk, vaid elu tõsiasjade ja reeglipärasuste konstateerimine.

Jeesuse võrdumid kadunud lambast, kadunud drahmirahast ja kadunud pojast ei näita ainult üksikisikuid ja -asju. Need hõlmavad suuri tervikuid: majapidamist, karja ja perekonda, kus tuntakse korraga millegi või kellegi kaotust. Midagi saab kaduma minna üksnes suuremast tervikust. See tekitab tervikus valu, muret ja probleeme. Midagi otsida ja tagasi tuua eeldab, et kaotust märkav tervik on olemas. On olemas need, kes rõõmustavad leitu ja tagasipöördunu üle. See, et kõik on arvel, on vastand individualismile.

Võrdum „kadunud pojast" ütleb osaduskonna kohta veel midagi. Seal on isa ja vanem vend, kelle arusaamad osadusest on väga erinevad. Vanem vend teeks noorema tagasituleku nii raskeks kui võimalik. Kõigepealt heastagu ta oma võlg ja alles siis räägime. Kuid isa näeb kojujõudnus poega, kelle pärast kogu ta majapidamine eksisteeribki. Nii on isa „jaa" kadunule ühtlasi küsimus meile kõigile: kas meil on kodu, kuhu alati ja igal juhul võib tagasi pöörduda?

„Vanema poja" patt oli vastuseis lepitusele. Seal, kus isa tunneb suurt rõõmu, esitab tema omapoolseid nõudmisi. „Ent tema vihastas ega tahtnud sisse minna".
Tõeline õnn on vaid ühine õnn.

KÜSIMUSED VESTLUSEKS
• Milline koht on Sinu elus „kadunud poja" lool?
• Mida tähendab õigus iseseisvale elule kaasajal?
• Kas „kadunud poega" tabas lihtsalt ebaõnn või oli ta ka ise milleski süüdi?
• Mida kõneleb see lugu perekonna terviklikkusest?
• Mida kõneleb see lugu kogudusest?
• Kas sinu kogudus võtaks sind igal juhul vastu?
• Miks meil on raske „kadunud pojale" pidu korraldada?
• Millised on meie koguduslikust elust tagasitõmbumise põhjused?

 

Uudised

2022-5-august

31 August 2022
2022-5-august

SISUKORD Tuhanded noored ütlesid jah misjonile Katre KotiesenSõbralt Sõbrale kutsub vabatahtlikuks Miikael Johan Tamm Mis lood need on, mida te omavahel veeretate? Ermo Jürma Herman Mäemets – õpetaja ja karjane Margus...

Tuhanded noored ütlesid jah misjonile

31 August 2022
Tuhanded noored ütlesid jah misjonile

August 2022 Katre Kotiesen, Rakvere Karmeli kogudus 25. juunil toimus Oslos Telenor Arenal võimas kristlik noortekonverents „The Send“, kus osales ligikaudu 10 000 inimest üle maailma. Kolmandat korda (2019 USA-s 58...

Sõbralt Sõbrale kutsub vabatahtlikuks

31 August 2022
Sõbralt Sõbrale kutsub vabatahtlikuks

August 2022 Miikael Johan Tamm, projektijuht ja turundusassistent Kutsume kõiki huvilisi Sõbralt Sõbrale kauplustesse vabatahtlikeks! Sõbralt Sõbrale vabatahtlikud muudavad maailma oma väikeste ja suurte heategudega, pannes hoolimise ringlema. Veelgi olulisem –...

Mis lood need on, mida te omavahel veeretate?

31 August 2022
Mis lood need on, mida te omavahel veeretate?

August 2022 Ermo Jürma, Teekäija toimetaja „Kas me jõuame varsti kohale?“ Väikelaste vanemad tunnevad seda lauset ja kui nad seda kuulevad, on teada, et nüüd läheb edasisõit raskemaks. Õnnelik on see,...

Herman Mäemets – õpetaja ja karjane

31 August 2022
Herman Mäemets – õpetaja ja karjane

August 2022 Margus Mäemets, Kuressaare Siioni koguduse pastor Herman Mäemets (88) on Ridala juurtega mees. Õppinud küll õpetajaks, aga teeninud terve elu pastorina. Õpetaja oskused ja pastori selge kutse on selles...

Läkitatud lahti laskma tulevikku

31 August 2022
Läkitatud lahti laskma tulevikku

August 2022 Erki Tamm, EKB Liidu presidendi jutlus Olevistes koguduste festivalil 2022 Nõnda nagu Isa on läkitanud minu, nõnda saadan ka mina teid (Jh 20:21).Minu isapoolne vanaisa Richard Tamm oli Oleviste...

Prohvet Hesekiel: vahimehe kohustus

31 August 2022
Prohvet Hesekiel: vahimehe kohustus

August 2022 Sander Tulk, Tartu Kolgata kogudus Hesekieli raamat on ilmselt üks raskemaid lugemisi Vanas Testamendis. Kõige enam seostatakse Hesekieliga raamatu alguse suurejoonelist nägemust, lugu surnuluudest raamatu lõpupool ja üleskutset olla...

Tagantjärele mõtteid festivalist

31 August 2022

August 2022Toivo Pilli, Tartu Salemi koguduse pastor EKB koguduste festival „Kohal kogukonna heaks“ (Tallinnas 10.–12. juunil) toimus uudses formaadis. Erinevate põlvkondade kohalolek ja panus, sisukad jumalateenistused ja töötoad, kaasahaarav muusika...

EKB Liidu koguduste festival 2022

31 August 2022
EKB Liidu koguduste festival 2022

August 2022Ermo Jürma, Teekäija toimetaja EKB Liidu koguduste 1994. aastal taas alanud suvekonverentsid jäid kahel koroona-aastal vahele, osa harjuski ekraanidega. Tänavu saabus 10.–12. juunil toimunud festivalile „Kohal kogukonna heaks“ Tallinna...

Timo Lige „Väike missa“

31 August 2022
Timo Lige „Väike missa“

August 2022 Juhan Palm-Peipman, muusik Kolmainupüha esiettekanne Oleviste kirikus.Eesti üks viljakamaid ülistusmuusika loojaid on hakkama saanud ühe erilise ülesandega. Ta on kirjutanud teose nimega „Väike missa“, mis paljude inimeste jaoks ei...

Linke