Otsing

03/2015 16 tammo joosep
Piibel kodugrupis
Joosep Tammo, Pärnu Immaanueli baptistikoguduse pastor

KUUEKÜMNE ÜHEKSAS TUND

„Aga kui Inimese Poeg tuleb oma kirkuses ja kõik inglid temaga, siis ta istub oma kirkuse troonile ja ta ette kogutakse kõik rahvad ja ta eraldab nad üksteisest, otsekui karjane eraldab lambad sikkudest. Ja ta seab lambad oma paremale käele, sikud aga vasakule käele. Siis ütleb kuningas oma paremal käel olijatele: „Tulge siia, minu Isa õnnistatud, pärige kuningriik, mis teile on valmistatud maailma rajamisest peale! ... Siis vastavad õiged talle: „Issand, millal me nägime sind näljasena ja toitsime sind, või janusena ja jootsime sind? Millal me nägime sind kodutuna ja võtsime su vastu, või alasti ja riietasime sind? Millal me nägime sind haigena või vangis ja tulime su juurde?" Ja kuningas vastab neile: „Tõesti, ma ütlen teile, mida te iganes olete teinud kellele tahes mu kõige pisematest vendadest, seda te olete teinud mulle" (Mt 25:31–46).

Mõistetav oleks, kui Jeesus kiidaks neid, kes on teinud head tema järgijaile, kuid ta kiidab neid, kes tegid head neile, keda Issand silmas pidas.

 Tugevamini pole võimalik väikest, varjatult toimunud heategu hinnata! See väike tegu seisab korraga kohtusaalis, kus mõistetakse kohut terve maailma üle. Seda on nimetatud ka viimseks kohtuks, extremum judicium. Just sellises kohtu kirjelduses ilmneb Jeesuse Kristuse mõõdupuude jumalik erinevus hilisjuutlikest apokalüptilistest kujutlustest. Mõistetav oleks, kui Jeesus kiidaks neid, kes on teinud head tema järgijaile, kuid ta kiidab neid, kes tegid head neile, keda Issand silmas pidas. See ei ole jaa „anonüümsele" ja „varjatud" sotsiaalselt tundlikule kristlusele. Sest Kristusest on siin teadlikud nii need, kes vastu võetakse, kui ka need, kes ära tõugatakse. Kogu lugu on suunatud nime- ja kultuurkristluse vastu. Ka puhtalt dogmaatiline kristlus, isegi kristotsentriline kristlus võib osutuda tühja tünni kõminaks. „Mitte igaüks, kes mulle ütleb: „Issand, Issand!", ei saa taevariiki; saab vaid see, kes teeb mu Isa tahtmist, kes on taevas" (Mt 7:21).

Kindlasti ei saa me eitada, et see Jeesuse kõne „viimsest kohtust" on inspireerinud sotsiaalselt tundlikku ja humanistlikku kristlust. Kuid samas on see kiitus „puhta ja rikkumatu südame" kristlusele. Jeesus astub siin puhta inimlikkuse poolele. Lõppude lõpuks on kõige tähtsamad lihtsad inimestevahelised suhted. Jumal ise teenib ja laseb end nõnda teenida. Kõik muu on ligilähedane kõrkusele.

Idealistlikel filosoofidel ja ajaloolastel on teistsugune ettekujutus „kõige tähtsamast". Neile on olulised inimkonna progressiivse osa lahingud ja võidud. Kuid Jeesuse kõnest paistab, nagu seda suurt ajalugu polekski. Jumal tegeleb üksikute saatusega. „Rahvad" kogutakse ja siis hakatakse rääkima üksikute elust ja kannatustest. Imestama paneb seegi, et kuni „viimse kohtuni" on nälga ja janu, vangistusi ja haigusi, võõrsil- ja alastiolekut. Nagu polekski mingit sotsiaalset arengut ja heaolu kasvu toimunud? See ei ole ajaloo lõpp, vaid ootamatu inspektsioon, mis ei uuri saavutatut, vaid seda, mis toimub meie juures nüüd ja praegu. „Me kuuleme ju, et mõned teie keskel elavad korratult ja ei tööta, vaid janditavad" (2Ts 3:11). „Aegade ja tundide kohta, vennad, ei ole aga vaja teile kirjutada, sest te teate täpselt, et Issanda päev tuleb just nii nagu varas öösel" (1Ts 5:1–2). Me ei leia siit mingit märki idealistlikust ajaloofilosoofiast, kus ühiskonna madalamad arenguastmed asenduvad kõrgematega. Vastupidi: surm ja lõpp tulevad äkki „nagu varas öösel", silmapilk ja igavik peituvad igas hetkes ja teos. Igaveses kohtus ei maksa mitte valmissaanud saavutused, vaid päevast päeva elatud elu.

KÜSIMUSED VESTLUSEKS
• Millisena kujutame meie ette igavest kohut?
• Kas kristlane peaks olema ka „maailmaparandaja"?
• Mis mõttes on kristlus humaanne?
• Kas me peaksime oma heategevuslikke ettevõtmisi väga teadvustama?
• Millised võiksid olla kristlase ülesanded kaasaegses sotsiaalselt hoolitsevas ühiskonnas?
• Kas need Kristuse mõõdupuud on ka ühiskonnale ülekantavad?
• Millised peaksid olema koguduse ülesanded kaasaja ühiskonnas?

Uudised

2023-2-veebruar

07 Märts 2023
2023-2-veebruar

SISUKORD  Sõbralt Sõbrale meeskond rõõmustab Jumalas Merle Kotiesen Paranda meelt juba täna! Mihkel Nõlvak Igatsus olla ehtne Ermo Jürma Hanna Kaptein – naine täis usku ja armastust Mari-Vivian Ellam Orus...

Kõige andekam on Jeesus

07 Märts 2023
Kõige andekam on Jeesus

Veebruar 2023 Kaarel B. Väljamäe, Allika koguduse pastor Tema on see, kes on pannud mõned apostleiks ja mõned prohveteiks ja mõned evangelistideks, mõned karjaseiks ja õpetajaiks, et pühi inimesi valmistada abistamistööle...

Jumala käekiri Samaaria Hiiumaa osakonnas

07 Märts 2023
Jumala käekiri Samaaria Hiiumaa osakonnas

Veebruar 2023 Ülo Kikas, Hiiumaa osakonna juhataja Samaaria Eesti Misjon alustas Jumala kutsel tööd augustis 1991. Soome vendade Krister Lindbergi ja Rynar Nylundi initsiatiivil asutati koos Jüri ja Toomas Nõlvakuga (tolleaegse...

Mõtisklus rahust muusikas

07 Märts 2023
Mõtisklus rahust muusikas

Veebruar 2023 Marek Talts, Viljandi baptistikogudus Lõuna-Eesti palvushommikusöögi keskmes olid suhted, mis ühendavad erinevate elualade juhte üldinimlikus ja üleinimlikus tähenduses. Kujutan neid suhteid horisontaalsel ja vertikaalsel teljel, millest lähtuvalt avasin mõtteid...

Pastor Rando Kangro ametisseseadmine Moostes

07 Märts 2023
Pastor Rando Kangro ametisseseadmine Moostes

Veebruar 2023 Hele-Maria Kangro, Mooste kogudus Liidu ainus kogudus Põlvamaal sai endale noore pastori.Veebruari esimesel pühapäeval oli Mooste koguduses meeleolukas pidupäev. Palvela saal oli puupüsti rahvast täis, nende seas üle kümne...

„Tartu rahu oli õiglane rahu.“

07 Märts 2023
„Tartu rahu oli õiglane rahu.“

Veebruar 2023 Meego Remmel, 3D koguduse õpetuspastor Sõnad „Tartu rahu oli õiglane rahu“ kõlasid Tartu linnapea Urmas Klaasi Lõuna-Eesti palvushommikusöögi tervituskõnes. Küünlapäeva eel vahetult enne Tartu rahu aastapäeva toimunud kokkusaamine leidis...

Ebajumalad või elav Jumal? Künkad või Siioni mägi?

07 Märts 2023
Ebajumalad või elav Jumal? Künkad või Siioni mägi?

Veebruar 2023 Joosep Tammo, EKB Liidu vanematekogu esimees Käesoleval kuul tähistame Eesti Vabariigi 105. ja Eesti baptismi 139. aastapäeva. Pidasin 2018. aasta veebruaris Kõrgemas Usuteaduslikus Seminaris ettekande „Quo vadis, vaba kogudus?“Selle...

Viis isamaalist fuugat

07 Märts 2023
Viis isamaalist fuugat

Veebruar 2023 Marten Meibaum, 3D kogudus Fuuga on muusikaline mõtisklus, kus valitud meloodiat (nt neli esimest takti mõnest isamaalisest laulust) kindlate reeglite järgi esitatakse, arendatakse ja illustreeritakse. Fuuga võib olla nii...

Diakonite ülesannetest vabakogudustes

07 Märts 2023
Diakonite ülesannetest vabakogudustes

Veebruar 2023 Toivo Pilli, Tartu Salemi koguduse pastor Diakon on kristlikus koguduses kaastööline ja teenija. Diakonite ülesanded on eri kirikutes erinevad. Mõnes kirikus ordineeritakse diakonid teenimistöösse ja edaspidi võidakse neid seada...

Ristija Johannese meeleparandusristimine

07 Märts 2023
Ristija Johannese meeleparandusristimine

Veebruar 2023 Peeter Roosimaa, Uue Testamendi õppejõud See on midagi imelist, mida Jeesus ütles Ristija Johannese kohta: Tõesti, ma ütlen teile, naisest sündinute seast ei ole tõusnud suuremat Ristija Johannesest (Mt...

Linke