Otsing

03/2015 16 tammo joosep
Piibel kodugrupis
Joosep Tammo, Pärnu Immaanueli baptistikoguduse pastor

KUUEKÜMNE ÜHEKSAS TUND

„Aga kui Inimese Poeg tuleb oma kirkuses ja kõik inglid temaga, siis ta istub oma kirkuse troonile ja ta ette kogutakse kõik rahvad ja ta eraldab nad üksteisest, otsekui karjane eraldab lambad sikkudest. Ja ta seab lambad oma paremale käele, sikud aga vasakule käele. Siis ütleb kuningas oma paremal käel olijatele: „Tulge siia, minu Isa õnnistatud, pärige kuningriik, mis teile on valmistatud maailma rajamisest peale! ... Siis vastavad õiged talle: „Issand, millal me nägime sind näljasena ja toitsime sind, või janusena ja jootsime sind? Millal me nägime sind kodutuna ja võtsime su vastu, või alasti ja riietasime sind? Millal me nägime sind haigena või vangis ja tulime su juurde?" Ja kuningas vastab neile: „Tõesti, ma ütlen teile, mida te iganes olete teinud kellele tahes mu kõige pisematest vendadest, seda te olete teinud mulle" (Mt 25:31–46).

Mõistetav oleks, kui Jeesus kiidaks neid, kes on teinud head tema järgijaile, kuid ta kiidab neid, kes tegid head neile, keda Issand silmas pidas.

 Tugevamini pole võimalik väikest, varjatult toimunud heategu hinnata! See väike tegu seisab korraga kohtusaalis, kus mõistetakse kohut terve maailma üle. Seda on nimetatud ka viimseks kohtuks, extremum judicium. Just sellises kohtu kirjelduses ilmneb Jeesuse Kristuse mõõdupuude jumalik erinevus hilisjuutlikest apokalüptilistest kujutlustest. Mõistetav oleks, kui Jeesus kiidaks neid, kes on teinud head tema järgijaile, kuid ta kiidab neid, kes tegid head neile, keda Issand silmas pidas. See ei ole jaa „anonüümsele" ja „varjatud" sotsiaalselt tundlikule kristlusele. Sest Kristusest on siin teadlikud nii need, kes vastu võetakse, kui ka need, kes ära tõugatakse. Kogu lugu on suunatud nime- ja kultuurkristluse vastu. Ka puhtalt dogmaatiline kristlus, isegi kristotsentriline kristlus võib osutuda tühja tünni kõminaks. „Mitte igaüks, kes mulle ütleb: „Issand, Issand!", ei saa taevariiki; saab vaid see, kes teeb mu Isa tahtmist, kes on taevas" (Mt 7:21).

Kindlasti ei saa me eitada, et see Jeesuse kõne „viimsest kohtust" on inspireerinud sotsiaalselt tundlikku ja humanistlikku kristlust. Kuid samas on see kiitus „puhta ja rikkumatu südame" kristlusele. Jeesus astub siin puhta inimlikkuse poolele. Lõppude lõpuks on kõige tähtsamad lihtsad inimestevahelised suhted. Jumal ise teenib ja laseb end nõnda teenida. Kõik muu on ligilähedane kõrkusele.

Idealistlikel filosoofidel ja ajaloolastel on teistsugune ettekujutus „kõige tähtsamast". Neile on olulised inimkonna progressiivse osa lahingud ja võidud. Kuid Jeesuse kõnest paistab, nagu seda suurt ajalugu polekski. Jumal tegeleb üksikute saatusega. „Rahvad" kogutakse ja siis hakatakse rääkima üksikute elust ja kannatustest. Imestama paneb seegi, et kuni „viimse kohtuni" on nälga ja janu, vangistusi ja haigusi, võõrsil- ja alastiolekut. Nagu polekski mingit sotsiaalset arengut ja heaolu kasvu toimunud? See ei ole ajaloo lõpp, vaid ootamatu inspektsioon, mis ei uuri saavutatut, vaid seda, mis toimub meie juures nüüd ja praegu. „Me kuuleme ju, et mõned teie keskel elavad korratult ja ei tööta, vaid janditavad" (2Ts 3:11). „Aegade ja tundide kohta, vennad, ei ole aga vaja teile kirjutada, sest te teate täpselt, et Issanda päev tuleb just nii nagu varas öösel" (1Ts 5:1–2). Me ei leia siit mingit märki idealistlikust ajaloofilosoofiast, kus ühiskonna madalamad arenguastmed asenduvad kõrgematega. Vastupidi: surm ja lõpp tulevad äkki „nagu varas öösel", silmapilk ja igavik peituvad igas hetkes ja teos. Igaveses kohtus ei maksa mitte valmissaanud saavutused, vaid päevast päeva elatud elu.

KÜSIMUSED VESTLUSEKS
• Millisena kujutame meie ette igavest kohut?
• Kas kristlane peaks olema ka „maailmaparandaja"?
• Mis mõttes on kristlus humaanne?
• Kas me peaksime oma heategevuslikke ettevõtmisi väga teadvustama?
• Millised võiksid olla kristlase ülesanded kaasaegses sotsiaalselt hoolitsevas ühiskonnas?
• Kas need Kristuse mõõdupuud on ka ühiskonnale ülekantavad?
• Millised peaksid olema koguduse ülesanded kaasaja ühiskonnas?

Uudised

2022-5-august

31 August 2022
2022-5-august

SISUKORD Tuhanded noored ütlesid jah misjonile Katre KotiesenSõbralt Sõbrale kutsub vabatahtlikuks Miikael Johan Tamm Mis lood need on, mida te omavahel veeretate? Ermo Jürma Herman Mäemets – õpetaja ja karjane Margus...

Tuhanded noored ütlesid jah misjonile

31 August 2022
Tuhanded noored ütlesid jah misjonile

August 2022 Katre Kotiesen, Rakvere Karmeli kogudus 25. juunil toimus Oslos Telenor Arenal võimas kristlik noortekonverents „The Send“, kus osales ligikaudu 10 000 inimest üle maailma. Kolmandat korda (2019 USA-s 58...

Sõbralt Sõbrale kutsub vabatahtlikuks

31 August 2022
Sõbralt Sõbrale kutsub vabatahtlikuks

August 2022 Miikael Johan Tamm, projektijuht ja turundusassistent Kutsume kõiki huvilisi Sõbralt Sõbrale kauplustesse vabatahtlikeks! Sõbralt Sõbrale vabatahtlikud muudavad maailma oma väikeste ja suurte heategudega, pannes hoolimise ringlema. Veelgi olulisem –...

Mis lood need on, mida te omavahel veeretate?

31 August 2022
Mis lood need on, mida te omavahel veeretate?

August 2022 Ermo Jürma, Teekäija toimetaja „Kas me jõuame varsti kohale?“ Väikelaste vanemad tunnevad seda lauset ja kui nad seda kuulevad, on teada, et nüüd läheb edasisõit raskemaks. Õnnelik on see,...

Herman Mäemets – õpetaja ja karjane

31 August 2022
Herman Mäemets – õpetaja ja karjane

August 2022 Margus Mäemets, Kuressaare Siioni koguduse pastor Herman Mäemets (88) on Ridala juurtega mees. Õppinud küll õpetajaks, aga teeninud terve elu pastorina. Õpetaja oskused ja pastori selge kutse on selles...

Läkitatud lahti laskma tulevikku

31 August 2022
Läkitatud lahti laskma tulevikku

August 2022 Erki Tamm, EKB Liidu presidendi jutlus Olevistes koguduste festivalil 2022 Nõnda nagu Isa on läkitanud minu, nõnda saadan ka mina teid (Jh 20:21).Minu isapoolne vanaisa Richard Tamm oli Oleviste...

Prohvet Hesekiel: vahimehe kohustus

31 August 2022
Prohvet Hesekiel: vahimehe kohustus

August 2022 Sander Tulk, Tartu Kolgata kogudus Hesekieli raamat on ilmselt üks raskemaid lugemisi Vanas Testamendis. Kõige enam seostatakse Hesekieliga raamatu alguse suurejoonelist nägemust, lugu surnuluudest raamatu lõpupool ja üleskutset olla...

Tagantjärele mõtteid festivalist

31 August 2022

August 2022Toivo Pilli, Tartu Salemi koguduse pastor EKB koguduste festival „Kohal kogukonna heaks“ (Tallinnas 10.–12. juunil) toimus uudses formaadis. Erinevate põlvkondade kohalolek ja panus, sisukad jumalateenistused ja töötoad, kaasahaarav muusika...

EKB Liidu koguduste festival 2022

31 August 2022
EKB Liidu koguduste festival 2022

August 2022Ermo Jürma, Teekäija toimetaja EKB Liidu koguduste 1994. aastal taas alanud suvekonverentsid jäid kahel koroona-aastal vahele, osa harjuski ekraanidega. Tänavu saabus 10.–12. juunil toimunud festivalile „Kohal kogukonna heaks“ Tallinna...

Timo Lige „Väike missa“

31 August 2022
Timo Lige „Väike missa“

August 2022 Juhan Palm-Peipman, muusik Kolmainupüha esiettekanne Oleviste kirikus.Eesti üks viljakamaid ülistusmuusika loojaid on hakkama saanud ühe erilise ülesandega. Ta on kirjutanud teose nimega „Väike missa“, mis paljude inimeste jaoks ei...

Linke