Otsing

06/2015 
Joosep Tammo, Pärnu Immaanueli baptistikoguduse pastor
SEITSMEKÜMNE KUUES TUND

„Või te ei tea, et nii mitu, kui meid on ristitud Kristusesse Jeesusesse, oleme ristitud tema surmasse? Me oleme siis surmasse ristimise kaudu ühes temaga maha maetud, et otsekui Kristus on surnuist üles äratatud Isa au läbi, nõnda meiegi käiksime uues elus. Sest kui me oleme kasvanud ühte tema surma sarnasusega, siis saame üheks ka tema ülestõusmise sarnasusega, kuna me seda teame, et meie vana inimene on ühes temaga risti löödud, et patuihu kaotataks, nõnda et me enam ei orjaks pattu; sest kes on surnud, see on õigeks mõistetud patust. Aga kui me ühes Kristusega oleme surnud, siis usume, et me ühes temaga saame ka elama. Sest me teame, et Kristus pärast seda, kui ta surnuist üles äratati, enam ei sure; surm ei valitse enam tema üle. Sest mis ta suri, seda ta suri patule ühe korra; aga mis ta elab, elab ta Jumalale. Nõnda arvake teiegi endid surnud olevat patule, aga elavat Jumalale Kristuses Jeesuses. Seepärast ärgu valitsegu siis patt teie surelikus ihus, et te kuulaksite teda tema himudes" (Rm 6:3–12).

Sellest „valitsuse muutusest" tuleb nüüd argipäevaelus kinni pidada.

Ristimine toob esile vana ja uue elu erinevuse. See on nagu surm ja ülestõusmine. See on otsustav kristlaseks saamist kokkuvõttev pööre inimese elus. Kui me oleme koos Kristusega patule surnud ja maha maetud, ei saa ükski meile enam mingeid nõudmisi esitada. See maksab ka patu kohta. Patul pole enam õigust inimellu sekkuda (s 7 ja s 11). Me ei ole enam patu orjad. Me oleme lunastatud Jeesuse Kristuse kalli vere läbi!

Salmid 5–7 kordavad eelnevat mõtet. „Patune ihu" (s 6) tähistab inimest, kes on pattu langenud ja kogu oma ihulikkuses selle tööriistaks muutunud. See egoismist, sõnakuulmatusest ja Jumalale vastuhakust vana inimese eluviis leiab ristimises lõpu, sest siin maetakse see Jeesuse surma saladusse. Ja kuna Jumal ületas Jeesuse ülestõusmises surma ja patu, avaneb ristitule nüüd uus patust vaba maailm. Me astume nüüd koos Ülestõusnud Kristusega uude, Jumalale meelepärasesse ellu. Selline ristimise tähendus väljendub erilise selgusega ristimise aktis, kus ristitav vajutatakse vee alla ja seejärel tõstetakse üles. Vana elu maetakse ja tõustakse uuele elule. „Surm ei valitse teda enam, sest mis ta suri, seda ta suri patule üks kord ja alatiseks, aga mis ta elab, seda ta elab Jumalale" (s 9–10).

Niisiis ei saa me ristimises osa mitte ainult Jeesuse surma saladusest, vaid ka tema ülestõusmise saladusest. Seda isegi teadmises, et lõplik vabanemine ja eesmärgile jõudmine saabub alles tulevikus. Kuid ülestõusmise vägi alustab oma toimet juba nüüd, sest me oleme Kristusega seotud.
Sellest „valitsuse muutusest" tuleb nüüd argipäevaelus kinni pidada. Uue elu tõelisus ei lülita seejuures inimese vaba otsustusvõimet siiski välja. Usuelu on alati seotud Jumala usaldamisega. Niisiis, kas me usume Jumalasse ja tegutseme tema tahtest ja tõotustest lähtuvalt või kahtleme Jumalas ja usaldame rohkem oma loomust ja selle maailma algjõude. Ristimises me tunnistame esimest.

Ristimine on „hea südametunnistuse taotlemine Jumalalt Jeesuse Kristuse ülestõusmise kaudu, kes on läinud taevasse, on Jumala paremal käel, kus temale on alistatud inglid ja meelevallad ja väed" (1Pt 3:21–22). Nii seisame ikka ja jälle ülesande ees – suunata oma pilgud taevasse, kus meie Päästja oma Isa paremal käel meie eest seisab ja meid juhib. Me keeldume patust ja anname kõik oma elu väljendused Jumala ja tema õiguse teenistusse. Oluline on, et me ei ela nüüdsest enam Seaduse, vaid armu all. „Ärgu siis valitsegu patt kuningana teie surelikus ihus, nii et te tema himudele oleksite kuulekad" (s 12).

KÜSIMUSED VESTLUSEKS
• Milliseid ristimise vorme ma tunnen?
• Kui sageli ma mõtlen oma ristimisele?
• Mis mõttes vabastab ristimine meid patu valitsuse alt?
• Mis mõttes astume ristimises koos Kristusega ülestõusmise ellu?
• Kas ilma ristimata saaksime osa jumalikust elust igavikus?
• Kas beebide ristimine saab edastada apostel Pauluse nägemust ristimise tähendusest?
• Mida tähendab mulle ristimine?

Uudised

2022-5-august

31 August 2022
2022-5-august

SISUKORD Tuhanded noored ütlesid jah misjonile Katre KotiesenSõbralt Sõbrale kutsub vabatahtlikuks Miikael Johan Tamm Mis lood need on, mida te omavahel veeretate? Ermo Jürma Herman Mäemets – õpetaja ja karjane Margus...

Tuhanded noored ütlesid jah misjonile

31 August 2022
Tuhanded noored ütlesid jah misjonile

August 2022 Katre Kotiesen, Rakvere Karmeli kogudus 25. juunil toimus Oslos Telenor Arenal võimas kristlik noortekonverents „The Send“, kus osales ligikaudu 10 000 inimest üle maailma. Kolmandat korda (2019 USA-s 58...

Sõbralt Sõbrale kutsub vabatahtlikuks

31 August 2022
Sõbralt Sõbrale kutsub vabatahtlikuks

August 2022 Miikael Johan Tamm, projektijuht ja turundusassistent Kutsume kõiki huvilisi Sõbralt Sõbrale kauplustesse vabatahtlikeks! Sõbralt Sõbrale vabatahtlikud muudavad maailma oma väikeste ja suurte heategudega, pannes hoolimise ringlema. Veelgi olulisem –...

Mis lood need on, mida te omavahel veeretate?

31 August 2022
Mis lood need on, mida te omavahel veeretate?

August 2022 Ermo Jürma, Teekäija toimetaja „Kas me jõuame varsti kohale?“ Väikelaste vanemad tunnevad seda lauset ja kui nad seda kuulevad, on teada, et nüüd läheb edasisõit raskemaks. Õnnelik on see,...

Herman Mäemets – õpetaja ja karjane

31 August 2022
Herman Mäemets – õpetaja ja karjane

August 2022 Margus Mäemets, Kuressaare Siioni koguduse pastor Herman Mäemets (88) on Ridala juurtega mees. Õppinud küll õpetajaks, aga teeninud terve elu pastorina. Õpetaja oskused ja pastori selge kutse on selles...

Läkitatud lahti laskma tulevikku

31 August 2022
Läkitatud lahti laskma tulevikku

August 2022 Erki Tamm, EKB Liidu presidendi jutlus Olevistes koguduste festivalil 2022 Nõnda nagu Isa on läkitanud minu, nõnda saadan ka mina teid (Jh 20:21).Minu isapoolne vanaisa Richard Tamm oli Oleviste...

Prohvet Hesekiel: vahimehe kohustus

31 August 2022
Prohvet Hesekiel: vahimehe kohustus

August 2022 Sander Tulk, Tartu Kolgata kogudus Hesekieli raamat on ilmselt üks raskemaid lugemisi Vanas Testamendis. Kõige enam seostatakse Hesekieliga raamatu alguse suurejoonelist nägemust, lugu surnuluudest raamatu lõpupool ja üleskutset olla...

Tagantjärele mõtteid festivalist

31 August 2022

August 2022Toivo Pilli, Tartu Salemi koguduse pastor EKB koguduste festival „Kohal kogukonna heaks“ (Tallinnas 10.–12. juunil) toimus uudses formaadis. Erinevate põlvkondade kohalolek ja panus, sisukad jumalateenistused ja töötoad, kaasahaarav muusika...

EKB Liidu koguduste festival 2022

31 August 2022
EKB Liidu koguduste festival 2022

August 2022Ermo Jürma, Teekäija toimetaja EKB Liidu koguduste 1994. aastal taas alanud suvekonverentsid jäid kahel koroona-aastal vahele, osa harjuski ekraanidega. Tänavu saabus 10.–12. juunil toimunud festivalile „Kohal kogukonna heaks“ Tallinna...

Timo Lige „Väike missa“

31 August 2022
Timo Lige „Väike missa“

August 2022 Juhan Palm-Peipman, muusik Kolmainupüha esiettekanne Oleviste kirikus.Eesti üks viljakamaid ülistusmuusika loojaid on hakkama saanud ühe erilise ülesandega. Ta on kirjutanud teose nimega „Väike missa“, mis paljude inimeste jaoks ei...

Linke