Otsing

07-08/2015 16 tammo joosep

Piibel kodugrupis

Joosep Tammo, Pärnu Immaanueli baptistikoguduse pastor

SEITSMEKÜMNE SEITSMES TUND

„Siis nad panid nende üle teoorjusele sundijaid, et need rõhuksid neid raske teoga... Nad tegid nende elu kibedaks raske orjatööga savi ja telliskivide kallal ning kõiksuguse orjusega põllul, kõiksugu tööga, mida nad väevõimuga sundisid neid tegema" (2Ms 1:11–14; vrd 2Ms 5 ja 5Ms 5:15).

Joosepi lood kirjeldavad elu „peaministri" ja õukonna tasandilt, Moosese lood rahva tegelikku olukorda.

Jutustus „Iisraeli laste" raskest orjapõlvest Egiptuses on teravas kontrastis Joosepi lugudega: „Ja Joosep paigutas oma isa ja vennad elama ja andis neile maaomandi Egiptusemaal kõige paremas maakonnas, Raamsese maakonnas, nagu vaarao oli käskinud" (1Ms 47:11). Tegemist on eelkõige sündmuste ajalisest vahest tekkinud valitsejate hoiakute muutusega. Kuid pole ka võimatu, et siin näeme kahte erinevat vaadet rahva olukorrale. Joosepi lood kirjeldavad elu „peaministri" ja õukonna tasandilt, Moosese lood rahva tegelikku olukorda.

Igal juhul iisraellased on sattunud teoorjusesse. Tööd, millesse nad on kaasatud, on seotud vaarao Ramses II residentsi ehitusega Niiluse delta idapoolses osas. Kuid teoorjuse tagajärjed on egiptlaste jaoks ehmatavad. „Mida rohkem nad neid rõhusid, seda rohkem neid sai ja seda laiemale nad levisid" (s 12). Sünnib aimdus, et mängus on mingi kõrgem jõud. Ometi on egiptlaste reaktsioon vastupidine oodatule: „Ja egiptlased panid väevõimuga Iisraeli lapsed töötama. Nad tegid nende elu kibedaks ..." (s 13–14).

Selles loos on paralleele ka pattulanguse tagajärgede kirjeldusega. Patt, antud juhul Egiptuse valitseja janu luksuse järele, vallandab ühiskonnas konflikti. Samas ei tohi unustada, et just keset orjapõlve sünnib Iisraeli rahva ajalooteadvus. Patt ei ole mingi metafüüsiline ürgneedus, vaid kasvab alati konkreetsete ühiskondlike suhete keskel. Kõige alguses ei ole tegelikult mitte patt ega ajalooline ülekohus, vaid „Jahve, teie vanemate Jumal, Aabrahami Jumal, Iisaki Jumal ja Jaakobi Jumal" (2Ms 3:15). Tema laseb keset õndsusloolist hädaaega tõusta päästjal (Mooses).

On olemas ka inimese töö ja vaeva tähenduse teistsugune seletus. See ütleb, et häda põhjuseks ei olnud mitte esivanemate väärad otsused, vaid ühiskonna sotsiaalse struktuuri muutused, mis päädivad üksteise rõhumisega. Mida võiks töö inimesele algselt tähendada, seda kirjeldab 1Ms 2:8–17: „Ja Issand Jumal võttis inimese ja pani ta Eedeni aeda harima ja hoidma" (s 16). Justnagu Juhani Puukooli reklaam: „Istutades oled sa õnnelik!" Teine töö olemust ja tähendust peegeldav tekst on käesolev Egiptuse orjapõlve kirjeldus. See on nagu manitsus, mis ütleb, et töö, eriti, kui see on sunnitud, pole iseenesest tingimata õnnistus. Töö võib muutuda ka sunnitööks, kui seda ei saa teha vabas ja loomingulises õhkkonnas.

See Egiptuse orjapõlve mälestus kujunes Iisraeli rahvale ka uueks sotsiaal-eetilise mõtte allikaks: „Ja pea meeles, et sa olid ori Egiptusemaal ja et Issand, su Jumal, tõi sind sealt välja vägeva käega ja väljasirutatud käsivarrega; sellepärast on Issand, su Jumal, käskinud sind pidada hingamispäeva" (5Ms 5:15). „Ära rõhu võõrast ja ära tee temale häda, sest te ise olete olnud võõrad Egiptusemaal!" Meenutades oma rasket minevikku, tuleks „Iisraeli lastel" ise paremini toimida. Selline hoiak muudab Iisraeli rahva eriliseks, kuid mitte alati lemmikrahvaks.

KÜSIMUSED VESTLUSEKS

• Millised on meie kogemused tööga?
• Kas me teeme orjatööd või harime ja hoolitseme Eedeni aia eest?
• Milline on patu ja orjatöö suhe?
• Kust tuleb inimese rõhumine inimese poolt?
• Millised on eesti rahva kogemused orjatööga?
• Kuidas orjatöö mõjus iisraellaste populatsioonile?
• Kes on võõrad meie keskel, kellesse peaksime suure tähelepanuga suhtuma?
• Mida saaksime teha isiklikus ja ühiskondlikus elus, et orjatöö kaoks?
• Kas koguduses saab ka olla orjatööd?

Uudised

2022-5-august

31 August 2022
2022-5-august

SISUKORD Tuhanded noored ütlesid jah misjonile Katre KotiesenSõbralt Sõbrale kutsub vabatahtlikuks Miikael Johan Tamm Mis lood need on, mida te omavahel veeretate? Ermo Jürma Herman Mäemets – õpetaja ja karjane Margus...

Tuhanded noored ütlesid jah misjonile

31 August 2022
Tuhanded noored ütlesid jah misjonile

August 2022 Katre Kotiesen, Rakvere Karmeli kogudus 25. juunil toimus Oslos Telenor Arenal võimas kristlik noortekonverents „The Send“, kus osales ligikaudu 10 000 inimest üle maailma. Kolmandat korda (2019 USA-s 58...

Sõbralt Sõbrale kutsub vabatahtlikuks

31 August 2022
Sõbralt Sõbrale kutsub vabatahtlikuks

August 2022 Miikael Johan Tamm, projektijuht ja turundusassistent Kutsume kõiki huvilisi Sõbralt Sõbrale kauplustesse vabatahtlikeks! Sõbralt Sõbrale vabatahtlikud muudavad maailma oma väikeste ja suurte heategudega, pannes hoolimise ringlema. Veelgi olulisem –...

Mis lood need on, mida te omavahel veeretate?

31 August 2022
Mis lood need on, mida te omavahel veeretate?

August 2022 Ermo Jürma, Teekäija toimetaja „Kas me jõuame varsti kohale?“ Väikelaste vanemad tunnevad seda lauset ja kui nad seda kuulevad, on teada, et nüüd läheb edasisõit raskemaks. Õnnelik on see,...

Herman Mäemets – õpetaja ja karjane

31 August 2022
Herman Mäemets – õpetaja ja karjane

August 2022 Margus Mäemets, Kuressaare Siioni koguduse pastor Herman Mäemets (88) on Ridala juurtega mees. Õppinud küll õpetajaks, aga teeninud terve elu pastorina. Õpetaja oskused ja pastori selge kutse on selles...

Läkitatud lahti laskma tulevikku

31 August 2022
Läkitatud lahti laskma tulevikku

August 2022 Erki Tamm, EKB Liidu presidendi jutlus Olevistes koguduste festivalil 2022 Nõnda nagu Isa on läkitanud minu, nõnda saadan ka mina teid (Jh 20:21).Minu isapoolne vanaisa Richard Tamm oli Oleviste...

Prohvet Hesekiel: vahimehe kohustus

31 August 2022
Prohvet Hesekiel: vahimehe kohustus

August 2022 Sander Tulk, Tartu Kolgata kogudus Hesekieli raamat on ilmselt üks raskemaid lugemisi Vanas Testamendis. Kõige enam seostatakse Hesekieliga raamatu alguse suurejoonelist nägemust, lugu surnuluudest raamatu lõpupool ja üleskutset olla...

Tagantjärele mõtteid festivalist

31 August 2022

August 2022Toivo Pilli, Tartu Salemi koguduse pastor EKB koguduste festival „Kohal kogukonna heaks“ (Tallinnas 10.–12. juunil) toimus uudses formaadis. Erinevate põlvkondade kohalolek ja panus, sisukad jumalateenistused ja töötoad, kaasahaarav muusika...

EKB Liidu koguduste festival 2022

31 August 2022
EKB Liidu koguduste festival 2022

August 2022Ermo Jürma, Teekäija toimetaja EKB Liidu koguduste 1994. aastal taas alanud suvekonverentsid jäid kahel koroona-aastal vahele, osa harjuski ekraanidega. Tänavu saabus 10.–12. juunil toimunud festivalile „Kohal kogukonna heaks“ Tallinna...

Timo Lige „Väike missa“

31 August 2022
Timo Lige „Väike missa“

August 2022 Juhan Palm-Peipman, muusik Kolmainupüha esiettekanne Oleviste kirikus.Eesti üks viljakamaid ülistusmuusika loojaid on hakkama saanud ühe erilise ülesandega. Ta on kirjutanud teose nimega „Väike missa“, mis paljude inimeste jaoks ei...

Linke