Otsing

09/2012  Joosep Tammo, Pärnu Immaanueli koguduse pastor

„Aga keegi rahva seast ütles Jeesusele: "Õpetaja, ütle mu vennale, et ta jagaks päranduse minuga!" Jeesus ütles talle: "Inimene, kes mind on seadnud teie üle kohtumõistjaks või jagajaks?" Ja ta ütles neile: "Vaadake ette ja hoiduge igasuguse ahnuse eest, sest külluseski ei olene kellegi elu sellest, mis tal on!"
Ja Jeesus rääkis neile ka tähendamissõna: "Ühe rikka mehe põllumaa oli hästi vilja kandnud. Ja ta arutas endamisi: "Mis ma pean tegema? Mul ei ole kohta, kuhu oma vilja koguda." Ja ta ütles: "Seda ma teen: ma lõhun maha oma aidad ja ehitan suuremad ning kogun sinna kõik oma vilja ja muu vara ning ütlen oma hingele: Hing, sul on tagavaraks palju vara mitmeks aastaks, puhka, söö, joo ja ole rõõmus!" Aga Jumal ütles talle: "Sina arutu! Selsamal ööl nõutakse sinult su hing. Aga kellele jääb siis see, mis sa oled soetanud?" Nõnda on lugu sellega, kes kogub tagavara iseenese jaoks, kuid ei ole rikas Jumalas." (Lk 12:13-21)

Enne kui Jeesus räägib tähendamissõna rikkast põllumehest, tuleb keegi rahva hulgast Jeesuse juurde ja soovib, et ta lahendaks vennaga tekkinud pärandiküsimused. Jeesus keeldub seda tegemast. Kindlasti ei tähenda see, et kristlasi ei huvitaks pärandi õiglane jagamine. Neil aegadel, mil ühiskonna võimekus õiglaselt toimida on langenud, on kirik korduvalt oma moraalset autoriteeti rakendanud ka neis küsimustes. Kuid asjade loogiline areng viis siiski selleni, et selliseid probleeme oli otstarbekam lahendada kohtumajas. Kui evangeelium sekkub ühiskondlikesse küsimustesse, siis tõeliselt vaeste kaitseks, mitte rikaste ja veelgi rikkamate omavahelistesse tülidesse.

.


Kuid tähendamissõna rikkast põllumehest näitab kuulutuse tõelist ülesannet: kõnelda inimese elu kaduvusest ja õnnest, mis ei sõltu ta varanduse suurusest. Mitte "õiglased" ühiskonnateooriad või komplitseeritud kohtuprotsessid, vaid inimelu kaduvus puudutab meid kõiki. Loomulikult ei ole see teema teistest ühiskondlikest probleemidest lahutatav.

 

Kui evangeelium sekkub ühiskondlikesse küsimustesse, siis tõeliselt vaeste kaitseks, mitte rikaste ja veelgi rikkamate omavahelistesse tülidesse.


Milles asi? Pleonexia (s. 15) ehk soov omada enam ja enam, mida me nimetame ka ahnuseks on omane kõigile, kuid rikkad satuvad sellesse lõksu sagedamini. Mida rikkam, seda ahnem. Tähendamissõnas on ka objektiivne külg: mida suurem on lõikus, seda enam on vaja aitasid, kuid sellises kasvuprotsessis võib hukkuda inimese hing. Omand on alati seotud elu kindlustamisega, kuid mõõdutundetult kasvav suuromand ei röövi mitte ainult teistelt, vaid ka omanikult endalt hinge. Aitade ehitamine ise pole patt. Vana Testamendi Joosep saab selleks jumaliku juhtimise ja päästab põua-aastail rahva. Kuid ometi varitseb meid pleonexia surmav haare. Me püüame end kindlustada üha pikemateks ajavahemikeks – viieks, kümneks aastaks, pensionipõlveks, surmani. Ka omandatud rikkust, au ja võimu tuleb pidevalt kindlustada. Tulemuseks on nälg kaetud laudade taga. Üha suurem rikkus loob kõigist ja kõigest sõltumatuse illusiooni, mis muudab omaniku peaaegu asotsiaalseks, ühiskonna- ja inimvaenulikuks.
Jeesus ei polemiseeri rikkuse ja heaolu kui sellisega. Ta ei esita siin vaesusideaali, vaid viitab "pleonexia" seadusele: võimaliku õnne äravahetamisele tõelise ja tegeliku õnnega. Kui õnn tuleb meie hoovile ootamatult nagu rikkalik saak, siis eeldab see meis teistsugust kvaliteeti kui vaid investeerimist majanduslikku kasvu.
Väliste võimaluste kasvatamine ei taga veel tõelist õnne. Sest õnne ei saa koguda nagu ei saa kilplaste moel koguda päikesekiiri kotti. Õnn on "Jumala and", osasaamine tema rikkusest. "Seegi on Jumala and, kui Jumal annab mõnele inimesele rikkust ja vara ning lubab tal seda nautida, sellest oma osa võtta ja rõõmus olla oma vaeva viljast." (Kg 5:18; Mt 16:26)
Hinge kaduma minek ei tähenda ilmtingimata füüsilist surma. "Ärge kartke neid, kes ihu tapavad, hinge ei suuda aga tappa, pigem kartke teda, kes võib nii hinge kui ihu põrgus hukata." (Mt 10:28) Varanduse kasvatamise käigus võime me kaotada kaasinimesi, tervise, isamaa, sisemise ja välise rahu ning osaduse Jumalaga. See on nende oht, „kes koguvad tagavara iseenese jaoks, kuid ei ole rikkad Jumalas. Sellepärast „vaadake ette ja hoiduge igasuguse ahnuse eest, sest külluseski ei olene kellegi elu sellest, mis tal on!" (s. 22)



KÜSIMUSED VESTLUSEKS:

  1. Kas meie elus on olnud hetki, mil majanduslik "õnn tuli ka meie hoovile"?
  2. Kuidas me nendele olukordadele reageerisime?
  3. Kas vaesus on kristlik ideaal?
  4. Kas rikkad ei pääsegi taevariiki?
  5. Kuidas võidelda ahnusega?
  6. Millised ohud saadavad ahneid?

Uudised

2022-5-august

31 August 2022
2022-5-august

SISUKORD Tuhanded noored ütlesid jah misjonile Katre KotiesenSõbralt Sõbrale kutsub vabatahtlikuks Miikael Johan Tamm Mis lood need on, mida te omavahel veeretate? Ermo Jürma Herman Mäemets – õpetaja ja karjane Margus...

Tuhanded noored ütlesid jah misjonile

31 August 2022
Tuhanded noored ütlesid jah misjonile

August 2022 Katre Kotiesen, Rakvere Karmeli kogudus 25. juunil toimus Oslos Telenor Arenal võimas kristlik noortekonverents „The Send“, kus osales ligikaudu 10 000 inimest üle maailma. Kolmandat korda (2019 USA-s 58...

Sõbralt Sõbrale kutsub vabatahtlikuks

31 August 2022
Sõbralt Sõbrale kutsub vabatahtlikuks

August 2022 Miikael Johan Tamm, projektijuht ja turundusassistent Kutsume kõiki huvilisi Sõbralt Sõbrale kauplustesse vabatahtlikeks! Sõbralt Sõbrale vabatahtlikud muudavad maailma oma väikeste ja suurte heategudega, pannes hoolimise ringlema. Veelgi olulisem –...

Mis lood need on, mida te omavahel veeretate?

31 August 2022
Mis lood need on, mida te omavahel veeretate?

August 2022 Ermo Jürma, Teekäija toimetaja „Kas me jõuame varsti kohale?“ Väikelaste vanemad tunnevad seda lauset ja kui nad seda kuulevad, on teada, et nüüd läheb edasisõit raskemaks. Õnnelik on see,...

Herman Mäemets – õpetaja ja karjane

31 August 2022
Herman Mäemets – õpetaja ja karjane

August 2022 Margus Mäemets, Kuressaare Siioni koguduse pastor Herman Mäemets (88) on Ridala juurtega mees. Õppinud küll õpetajaks, aga teeninud terve elu pastorina. Õpetaja oskused ja pastori selge kutse on selles...

Läkitatud lahti laskma tulevikku

31 August 2022
Läkitatud lahti laskma tulevikku

August 2022 Erki Tamm, EKB Liidu presidendi jutlus Olevistes koguduste festivalil 2022 Nõnda nagu Isa on läkitanud minu, nõnda saadan ka mina teid (Jh 20:21).Minu isapoolne vanaisa Richard Tamm oli Oleviste...

Prohvet Hesekiel: vahimehe kohustus

31 August 2022
Prohvet Hesekiel: vahimehe kohustus

August 2022 Sander Tulk, Tartu Kolgata kogudus Hesekieli raamat on ilmselt üks raskemaid lugemisi Vanas Testamendis. Kõige enam seostatakse Hesekieliga raamatu alguse suurejoonelist nägemust, lugu surnuluudest raamatu lõpupool ja üleskutset olla...

Tagantjärele mõtteid festivalist

31 August 2022

August 2022Toivo Pilli, Tartu Salemi koguduse pastor EKB koguduste festival „Kohal kogukonna heaks“ (Tallinnas 10.–12. juunil) toimus uudses formaadis. Erinevate põlvkondade kohalolek ja panus, sisukad jumalateenistused ja töötoad, kaasahaarav muusika...

EKB Liidu koguduste festival 2022

31 August 2022
EKB Liidu koguduste festival 2022

August 2022Ermo Jürma, Teekäija toimetaja EKB Liidu koguduste 1994. aastal taas alanud suvekonverentsid jäid kahel koroona-aastal vahele, osa harjuski ekraanidega. Tänavu saabus 10.–12. juunil toimunud festivalile „Kohal kogukonna heaks“ Tallinna...

Timo Lige „Väike missa“

31 August 2022
Timo Lige „Väike missa“

August 2022 Juhan Palm-Peipman, muusik Kolmainupüha esiettekanne Oleviste kirikus.Eesti üks viljakamaid ülistusmuusika loojaid on hakkama saanud ühe erilise ülesandega. Ta on kirjutanud teose nimega „Väike missa“, mis paljude inimeste jaoks ei...

Linke