Vikerkaare-rahval külas

07-08/2015 10 bwa eurooplased-1

Helle Liht ja Einike Pilli

Lõuna-aafriklased kutsuvad ennast vikerkaare-rahvaks. Esimest korda kasutas seda terminit peapiiskop Desmond Tutu, kes kirjeldas nõnda apartheidi-järgset Lõuna-Aafrikat pärast esimesi demokraatlikke valimisi 1994. aastal. President Nelson Mandela võttis termini innukalt omaks ja laiendas selle sisu, panustades väsimatult erinevate rahvuste ja kultuuride rahumeelsesse ja üksteist toetavasse koos-eksisteerimisse. Rahvas tuli kaasa.

Ajalooliselt on Lõuna-Aafrika rahvas kujunenud väga mitmekesiseks, koosnedes paljudest kultuuridest ja erineva nahavärviga inimestest. Erinevused on olnud pikka aega konfliktide, rõhumise ja vihkamise allikaks ning selle jäljed on tänagi veel väga nähtavad. Erinevad (naha)värvid, mis on ühiskonnas tihti eraldusmärgiks ja põhjuseks pöörduda üksteise vastu, on vikerkaares põimunud ühtseks tervikuks, et selle kaudu saaks nähtavaks Jumala loomingu ilu. Kutsudes ennast vikerkaare-rahvaks, tahavad lõuna-aafriklased erinevuste ilu muuta reaalsuseks oma ühiskonnas.

Loe edasi: Vikerkaare-rahval külas

Ebatolerantsus Euroopa kristlaste suhtes

02/2015 13 valeriu ghiletchi
Paul Hobson, The Baptist Times

Euroopa Nõukogus võeti häälteenamusega vastu baptistist poliitiku poolt esitatud resolutsioon, mis kutsub üles aktsepteerima religioosset mitmekesisust.

Valeriu Ghiletchi, Euroopa Baptistiföderatsiooni endine president ja Moldaavia poliitik esitas resolutsiooni, milles käsitletakse teemat „Sallivusel põhinev kultuur, mis aktsepteerib religioosset pluralismi" ning mõistlike abinõude rakendamise edendamist.

Tema raporti pealkirjaks oli „Võitlus sallimatuse ja diskrimineerimise vastu Euroopas, mille erilises keskmes on kristlus". Sissejuhatuses on välja öeldud, et „usuvabadus on demokraatliku ja pluralistliku ühiskonna fundamentaalne õigus ja üks alustalasid."

„Ometigi ei pöörata kristlaste ja nende pühakodade vastu toimepandava vandalismi, vaenulike ja vägivaldsete tegude vastu piisavalt tähelepanu ning neid ei mõisteta hukka," jätkus raportis.

Oma esitluses Parlamentaarses Assamblees tõi hr Ghiletchi esile mitmeid juhtumeid, kus kristlasi oli diskrimineeritud, ja väitis, et praegusel ajal me vajame „rohkem usuvabadust, mitte vähem".

Loe edasi: Ebatolerantsus Euroopa kristlaste suhtes

ISISe kuritööd

09/2014 24 kurdistan
Johanna Mägila, Global Aid Network kaastööline

Laupäeval, 19. juulil kell 12 päeval kuulutas ISIS Mosulis avalikult mošeedes ja tänavatel, et kristlastel oli kaks kuud aega põgeneda või võtta vastu islami usk. Nüüd on kristlaste ja moslemite vahel vaid mõõk.

Külastasin eile kahtekümmet peret, kes saabusid peale seda teadaannet Kurdistani. Neilt inimestelt võeti absoluutselt kõik, mis neil oli. Nad põgenesid viimaste taksode ja bussidega. ISISe piiripunktis rebiti puruks nende passid, võeti ära raha, abielusõrmused, kõrvarõngad, kaelakeed, kellad, telefonid, arvutid, autod. Paljud pered olid müünud maha oma majad ja nad kandsid kaasas kogu maja müügist saadud raha. Nad kaotasid kõik!! Osa peresid pandi röövimist ISISe busside peale ja viidi vaestesse mahajäetud kõrbeküladesse. Neil pole raha ega tuttavaid, kelle juures varjupaika otsida. Lastevanematelt küsiti piiri peal, kas nad annavad kõik oma raha või oma lapsed. Mehed kartsid oma naiste ja laste pärast, sest ISIS januneb noorte naiste ja tüdrukute järele. Kõik vaesed pered, kellel polnud raha, et põgeneda, pidid andma oma poja või tütre ISISele.

Loe edasi: ISISe kuritööd

Kristluse hävingu oht Lähis-Idas

09/2014 
Erki Tamm, EKB Liidu peasekretär

Süüria ja Liibanoni evangeelsete ja protestantlike uskkondade ühisavalduses hoiatatakse, et „kristliku kogukonna probleem Lähis-Idas on muutunud suuremaks kui lihtsalt võrdsete õiguste nõudmine ja/või kaitsevajadus tagakiusu eest. Sellest on saanud hoiatushüüd enne tulevasi sündmusi, mis võivad hävitada kristliku kohalolu Lähis-Idas. Otsustasime välja kuulutada „erakorralise seisukorra", et säilitada seda, mis on alles kristlikust ja mõõdukast mittekristlikust kogukonnast idas, ning ennetada selle täielikku hävingut," kirjutatakse pöördumises.

29. augustil kõikidele evangeelsetele ja protestantlikele kogudustele ja organisatsioonidele terves maailmas saadetud pöördumisele allakirjutanud kolmekümne koguduse ja kristliku organisatsiooni juhid tunnistavad, et ollakse „oma ajaloo ülimalt olulisel teelahkmel suurte kannatuste ja poliitiliste raskuste pärast, millega kristlased Iraagis, Süürias ja Liibanonis kokku puutuvad".

Loe edasi: Kristluse hävingu oht Lähis-Idas

Baptistid teenivad uut Ukrainat

03/2014
Paul Hobson, Baptist Times, 25. veebruar 2014

Nädalalõpu kiiretes arengutes valis riigi parlament tagandatud president Viktor Janukovõtši asemele dr. Oleksander Turtšõnovi. Ta oli juba määratud parlamendi esimehe ja asepeaministri kohale ning jääb presidendi kohusetäitjaks kuni uute valimisteni sel aastal.

Baptist dr. Turtšõnov on diakon Kiievi Elu Sõna Keskuse nimelises koguduses, mis kuulub Ukraina Baptistiliitu (Üleukrainalisse Evangeeliumi Kristlaste-Baptistide Koguduste Liitu). Aastate jooksul on ta kohtunud mitmete baptisti juhtidega sellistest organisatsioonidest nagu Euroopa Baptistiföderatsioon ja Baptisti Maailmaliit – nende külaskäikudel sellesse piirkonda.

Loe edasi: Baptistid teenivad uut Ukrainat

Gruusia unistus

04 IMG 1513-106/2013 Margus Einlo, Vormsi koguduse pastor

Tere, kallid Gruusia sõbrad! Lennukompanii Air Balticu hinnapoliitika tõttu sattusime Gruusiasse sedakorda maikuus. Öises Tbilisi lennujaamas tervitasid meid telekaamerad. Juba aastaid on eestlased Laar ja Kross Gruusiale suurt eurounistust näidanud. Lillebukettide, tantsu ja veiniga võtavadki grusiinlased Tbilisi lennuväljal vastu oma Europalagani − Eurovisiooni kangelasi.

Eestis käinud gruusia laste vanemate kodudes Mukhisi põgenikekülas on alanud piibliring.

Üldse sattusime mägedemaale paljutähenduslikul ajal, paar päeva enne meie saabumist olid Tbilisis suured rahutused. Niinimetatud seksuaalvähemused said võimudelt loa koguneda paraadiks Rustaveli prospektile. Viidates maa pikaajalistele ristiusu traditsioonidele, pöördus Gruusia patriarh Ilja II Tbilisi linnapea poole palvega nimetatud rongkäigule mitte luba anda. Vaatamata teoloogilisele haridusele, oli linnapea Ugulava aga teisel arvamusel ja riigi konstitutsioonile toetudes sai homoparaad loa. Nähes sündmuste arengut, tulid Tbilisi tänavatele geidemonstratsiooni vastu protesteerima tuhanded õigeusklikud. Võitluseks rongkäigu vastu kõlbasid kõik vahendid, rusikatest nõgesteni. Asi lõppes täieliku õigeusklike võiduga, rahvamassi survele ei suutnud vastu seista isegi politsei ja eriüksus. Maikuine „soodoma ja gomorra rahvas" pages võimude poolt ettenägelikult väljaku serva paigutatud bussidesse ja lahkus kiirustades.

Loe edasi: Gruusia unistus