Kui on palju tööd
2/2009 Allan Helde, Rapla vabakoguduse pastor
„Ainuke säilitamist väärt tava on tava teha kõvasti tööd." (Henry Ford)
Meie jaoks on auto igapäevane tarbeese. Pigem tõmbab meie tähelepanu selle puudumine kui selle olemasolu. Vahemaad on muutunud tänu tehnikale olematuks. Kuidas me kasutame selle arvelt vabanevat aega?
Kunagi oli auto luksusese. Selle eest, et täna on meie tänavatel nii palju autosid, võlgneme tänu Henry Fordile, kes julges ümber korraldada oma autotehase tootmisprotsessi. Tema hakkas autosid tootma konveiermeetodil. See omakorda võimaldas hoida auto hinna madala ja tegi Plekkliisu kättesaadavaks suurele hulgale inimestele.
1908. aasta septembris väljus Detroit'i Piquette Avenue tehasest esimene T, mille pani kokku rühm töölisi kohapeal. Konveieri käikulaskmiseni jõuti alles viie aasta pärast. Ajaline kokkuhoid oli meeletu: kui varem kulus ühe auto montaažiks 12 tundi ja 8 minutit, siis konveieril tehti see töö ära 1 tunni ja 33 minutiga. Hind langes 850 dollarilt 300-le.