Jeesus, tema omaksed ja kirjatundjad
Aprill 2022
Peeter Roosimaa, Uue Testamendi õppejõud
Foto: Viljar Roosimaa
Markuse evangeeliumi tekst (Mk 3:20–35) sisaldab kaht lugu, mis on esitatud sahteltehnikas. Neist esimene lugu on jagatud kaheks osaks. Kahe esimese salmi kohaselt tahavad omaksed Jeesust kinni võtta. Loo teises pooles (s 31–35) aga Jeesus justkui ignoreeriks oma ema ja vendi. Ta ütleks neist nagu lausa lahti. Esimese loo vahepeal on Jeruusalemmast tulnud kirjatundjate süüdistus, et Jeesuses on Peltsebul (s 22–30). See vahepealne lugu heidab valgust toimunule ja aitab mõista Jeesuse lähedaste käitumise motiive.
Jeesuse tegevus avardub
Rahvas jooksis hulgaliselt Jeesuse juurde kokku Kapernaumast, kogu Galileast ja Palestiinast, isegi Jeruusalemmast (Mk 3:7j,20). Jeesuse tegevus oli juutide vaimulikes juhtides äratanud vaenu, mis aina tugevnes. Variserid pidasid nõu teda lausa hukata. Kõik see puudutas ka Jeesuse perekonnaliikmeid. Õhus rippus küsimus, kas Kapernaum kuulutatakse eksitatud linnaks või mitte? Seda otsust võisid teha üksnes juutide religioosse ülemkohtu, Süneedriumi ametlikud saadikud.
Juba saabusidki Kapernauma Jeruusalemma toorajuristid, et kohapeal asja uurida (Mk 3:22jj). Nende otsus kõlas: Jeesuse eksortsismid on tõsiasi. Aga tema ärataganemisjutlus on ka tõsiasi. Järelikult on ta valeprohvet ja tema imeteod on deemonlikud imeteod. Jeruusalemma komisjoni selline otsus kätkes äraneedmise ja surmaotsuse võimalusi.
Jeesuses on saabunud Ristija Johannese poolt kuulutatud vägevam, kes on Vaimu kandja ja Püha Vaimuga ristija.
Jeesuse perekond laieneb
Nagu öeldud, oli olukord ohtlik mitte üksnes Jeesusele, vaid ka tema sugulastele ja jüngritele.
Esimene lugu algab sellega, et Jeesus tuleb koju. See ei tähendanud minekut Naatsaretti, vaid tema uude koju (võimalik, et Kapernauma), mille ta koos oma jüngritega oli leidnud. Jüngrite õpetamine pidi jätkuma koduses ringis. Kuid jüngrid leidsid vaevalt võimalust, et olla segamatult koos Jeesusega. Ja taas kogunes rahvahulk (s 20). Nüüd ei ole esile toodud mitte ruumipuudus, vaid ajapuudus: ...nii et nad ei saanud leibagi süüa. Inimesed soovisid, et Jeesus täielikult neile pühenduks, ning ta teenis neid ennast säästmata.